Medische Overmacht?

Allison22
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Medische Overmacht?

#1 , 23 dec 2016 17:51

Hey,

Door de situatie op mijn werk, bazin die de sfeer verpest en kleineert en dergelijke (ik kan hier hele verhalen typen, maar dan leest niemand het meer en ik wil ook niet teveel in detail gaan), ben ik woensdag naar huis gegaan na weeral een discussie. Het was me gewoon teveel geworden.
Ben de dag erna bij de dokter geweest en die heeft een burn out geconstateerd. Hij heeft me nu tot het einde van het jaar thuisgeschreven,
hij heeft me wel aangeraden om ontslag te nemen omdat het zo niet verder kan. Hij zei dat ie als het nodig is gerust nog bij wilt geven.
Maar daar zit natuurlijk ook een limiet op, en ik wil niet maanden op ziekenkas staan.. aangezien ik terug wil gaan werken vanaf dat ik kan.

Ik heb mijn opzegtermijn uitgerekend en die zou uitkomen op 3 dagen + 6 weken. Maar dit zie ik dus echt niet meer zitten..
Maar het uitbetalen aan me bazin wil ik ook niet.. heb ik de centen niet voor.
Kan ik door de situatie op het werk en de burn out stoppen met werken door medische overmacht? Mijn dokter zei dat de controle dokter dit wss niet als een 'ziekte' ziet dus dat hij geen attest kan meegeven? Is dit waar? Want online heb ik dan weer andere dingen gelezen?

Wat is de beste optie volgens jullie?
Ik ga volgende week nog eens naar de vakbond voor meer informatie, maar ik wil gewoon nu al wat meer weten over de situatie want ik pieker er echt teveel over en ja, pff.

Alvast bedankt :)

EDIT; Ik werk deeltijds in de horeca, arbeiderscontract, en pc 302.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 dec 2016 09:13

de arts moet in eer en geweten beslissen of je definitief ongeschikt bent voor het huidig werk. Pas dan is een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht mogelijk (op basis van de huidige wetgeving dan toch).

Een ziekte op zich is dus niet voldoende, het moet gaan over een "definitieve" ongeschiktheid. Een arts is vrij om te oordelen wat hij daaronder verstaat.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 26 dec 2016 08:58

Weet wel dat, als je zelf je ontslag geeft, en je hebt een doktersattest, je opzegperiode gewoon doorloopt.
Dus als je nu je ontslag geeft, gaat deze in op 2 januari, en als je daarvan nog gans de maand januari ziek zou zijn (van een effectieve burn-out herstel je niet op korte tijd, zelfs een maand is nog heel weinig) heb je "maar" 2 weken en 1 dag meer te doen.

Waarschijnlijk zul je idd een controle-arts krijgen.
Maar die zou, in theorie althans, in eer en geweten moeten handelen, en niets met je bedrijf te maken mogen hebben (al heb ik dit in de praktijk al anders gezien).

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”