eenzijdige wijziging arbeidscontract tijdens tijdskediet

eaven
Topic Starter
Berichten: 5

eenzijdige wijziging arbeidscontract tijdens tijdskediet

#1 , 22 dec 2016 12:17

graag zou ik mijn situatie willen schetsen;
sinds 2014 ben ik in zwangerschaps- / ouderschapsverlof/ tijdskrediet (dit om te zorgen voor mijn kindjes, 4j - 3j en 2j). Tijdens die afwezigheid is mijn werkgever verhuist. Zelf heeft hij mij hiervan niet op de hoogte gebracht, heb dit via collega's vernomen. Dit nog terzijde.. op het moment van de verhuis zelf, heb ik er niet bij stilgestaan welke gevolgen deze nieuwe locatie zou hebben, aangezien ik toen nog een tijdje thuis zat, dit een 'ver van mijn bed show' was en mijn hoofd stond op het zorgen voor mijn drie kleine kindjes.
Nu, met het einde van mijn tijdskrediet in zicht (moet weer het werk hervatten 2 mei 2017) en met het maken van de planningen om weer te beginnen werken, stuit ik op heel wat problemen! De nieuwe locatie van mijn werkgever is gelegen middenin de grote werken aan de expresweg, en zelfs zonder deze werken is de weg van en naar deze plaats dagelijks een mierennest van verkeer en files; Als je weet dat mijn grootste reden om bij mijn huidige werkgever te solliciteren, de locatie was (oa. in de deelgemeente waar wij gebouwd hebben, een woon/werkroute zonder lichten, verkeer en alsook files, de mogelijkheid om de afstand met de fiets te doen en zelfs om over de middag even naar huis te gaan eten, ...) al deze essentiële redens vallen bij deze weg! Dit is niet de situatie waar ik 5j geleden voor gesolliciteerd heb. En zeker nu met een gezin van 5 waaronder 3 kleine kindjes zijn die zaken nog zoveel meer van belang voor mij.
Ben ik zomaar verplicht deze eenzijdige wijziging van een toch wel, voor mij en mijn situatie, essentieel onderdeel van mijn arbeidsovereenkomst zomaar te aanvaarden? Momenteel voel ik mij machteloos en met mijn rug tegen de muur gezet door mijn werkgever.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 dec 2016 19:17

Enkele vragen die belangrijk kunnen zijn:

- wat is de afstand in kilometers en in tijd? En wat was die vroeger?
- Hoe heb je de aanvraag voor tijdskrediet gedaan bij je werkgever? Per brief of via internet?
- Wanneer is de werkgever verhuisd?

eaven
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 22 dec 2016 21:14

dank voor de reactie,

de afstand voordien was een grote 5 km vanaf mijn woonplaats, de nieuwe locatie is een 15 km; op zich geen immense afstanden, behalve als je de bedoeling had om met de fiets te gaan werken (een half uur tegenover een uur). Ook het feit dat ik ben gaan "landelijk" wonen en gesolliciteerd heb in een bedrijf in een dorpskern en het bedrijf situeert zich nu in een industriezone (mijn vorige werkplaatsen waren ofwel "grote bedrijven" of in een "onpersoonlijke omgeving" en nu ben ik weer 'bij af'.

mijn aanvraag van mijn laatste tijdskrediet was via mail en de nodige documenten per aangetekende.

de exacte datum van hun verhuis weet ik zelfs niet, ik ben hier nooit van op de hoogte gebracht en heb dit toen via collega's vernomen dat ze ermee bezig waren...

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 22 dec 2016 21:59

15 km ipv 5 km zal imho nooit aanvaard worden als een belangrijke eenzijdige wijziging van de arbeidsovereenkomst. En zeker niet de vraag of een bedrijf nu landelijk of industrieel gelegen is, noch hoe groot/onpersoonlijk je werkgever geworden is.

Zeker omdat je niet echt spreekt over het feit dat je dagelijks fietste naar je werk, maar wel dat " de mogelijkheid om de afstand met de fiets te doen" er is. Daaruit leid ik (mss onterecht?) af dat je niet altijd fietste, dus dat dit niet belangrijk genoeg kan zijn om van een belangrijke wijziging te spreken (gezien je indien je niet altijd fietst, hoogstwaarschijnlijk over een auto beschikt en dus het verschil in tijd niet groot is). .

eaven
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 22 dec 2016 22:44

bij mijn vorige werkgever (waar ik toen ook niet ver van woonde, maar we hebben gebouwd in een andere gemeente-vandaar ook mijn sollicitatie bij het bedrijf) ging ik geregeld met de fiets, dus was dit ook nu weer de bedoeling; ook hebben we maar 1 auto (echtgenoot werkt)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”