Opzegtermijn statutair ambtenaar Nmbs

Gpelser
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Opzegtermijn statutair ambtenaar Nmbs

#1 , 16 dec 2016 07:06

Dag iedereen,

Ben momenteel werkzaam als treinbestuurder bij de Nmbs en ben statutair ambtenaar. Toen ik 4 jaar geleden aangeworven werdt was de opzegtermijn 1 maand. Recent hebben ze de opzegtermijn voor treinbestuurders opgetrokken naar 1 jaar ...

Ik ben om persoonlijke redenen op zoek gegaan naar een job als treinbestuurders bij een private operator en heb ondertussen een contract getekend. Wil nu maandag ontslag indienen maar die opzeg van een jaar zie ik niet zitten. Nieuwe werkgever is bereid te wachten daar geen probleem maar 12 maanden is echt lang.

Ook voorziet de Nmbs een boete als je de eerste 10 jaar na je opleiding weggaat van 10.000€ die 1000€ afneemt per gewerkt jaar als compensatie voor de opleiding. Hiermee kan ik nog leven omdat die opleiding nu eenmaal veel geld kost. Maar in mijn geval 7000€ boete en 12 maanden opzeg vind ik te gek voor woorden. Lijkt wel een gijzeling met losgeld...

Is dit wettelijk die 12 maanden en zo nee waar kaart ik dit aan ?

Alvast bedankt voor de moeite en reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2016 08:39

Wist je dit voor je u contract bij de nmbs tekende
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gpelser
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2016 20:33

Als statutair ambtenaar teken je geen contract.
Op het ogenblik dat ik de hele aanwerving doorliep wist ik hier niet van.

Ook de opzegtermijn is van 1 maand naar 1 jaar gegaan op het moment dat ik reeds 3 jaar in dienst ben.
Een serieus nadeel van statutair te zijn is dat de werkvoorwaarden eenzijdig gewijzigd kunnen worden...

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 23 dec 2016 20:35

Als statutair ambtenaar teken je geen contract.
Op het ogenblik dat ik de hele aanwerving doorliep wist ik hier niet van.

Ook de opzegtermijn is van 1 maand naar 1 jaar gegaan op het moment dat ik reeds 3 jaar in dienst ben.
Een serieus nadeel van statutair te zijn is dat de werkvoorwaarden eenzijdig gewijzigd kunnen worden...
Dat klopt, dus u kunt dit moeilijk aanvechten.

Gpelser
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2016 21:54

Het enige dat ik me afvraag is dat wanneer de statuten worden aangepast dit ook wettelijk correct moet zijn.
Na wat "googlen" heb ik toch bedenkingen bij een jaar opzeg.
Volgens mij verdien ik daar niet genoeg voor en is het gevraagde competentieniveau ook niet hoog genoeg ( vereiste diploma voor mijn functie is getuigschrift tweede graad secundair onderwijs )

Hoe verloopt zo een statuutwijziging eigenlijk ? Kan ik ergens nakijken/nalezen/opzoeken of dit allemaal correct is verlopen ?

Alvast bedankt voor de hulp !

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 23 dec 2016 21:58

Als ik het goed voor heb, is de enige verplichting van de overheid hier overleg met de sociale partners. Dus hoor daar eens?

Gpelser
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2016 22:24

Overleg is gebeurd en met meerderheid goedgekeurd. Uiteraard heeft mijn vakbond ook voor gestemd en willen die me niet helpen.

Maar mag eender wat daar goedgekeurd worden ? Als daar gestemd wordt voor een opzeg van 36maanden en de meerderheid stemt voor is dit wettelijk dan in orde ?
Wetten gelden toch voor iedereen ? Wat is de wettelijk vastgestelde maximumtermijn dat je een werknemer als opzegtermijn mag opleggen ? Of staat daar geen maximum op ?

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 23 dec 2016 22:48

Hoe zit het met verlof zonder wedde?
zie naar E B die na 4,5 jaar terug van de politiek naar LP Antwerpen gaat. Na ontslag.
Stond net in de krant en was in het nieuws.

Gpelser
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 dec 2016 13:49

Verlof zonder wedde is geen recht en kan bijgevolg ook geweigerd worden wat ik dan ook verwacht.

Gisteren mijn ontslagbrief aan HR overgemaakt. Nu even afwachten op hun antwoord.

IrisS
Berichten: 102

#10 , 10 feb 2017 22:41

Ik vrees dat je hier pech gaat hebben. Deze regeling is ondertussen al meer dan 10 jaar in voege en kwam er na veelvuldig misbruik (opleiding volgen bij NMBS en kort daarna elders ad slag op basis van die intensieve opleiding). De opleiding tot bestuurder duurt al gauw een jaar en behelst ook nog op regelmatige basis bijscholing en testen. Deze regeling is vastgelegd in het arbeidsreglement (AR) overigens en geldt zelfs mocht je plots als treinbegeleider binnen de NMBS aan de slag willen. De opzegtermijn voor statutaire treinbestuurders is in het begin 1 maand, maar naarmate je langer aan het werk bent, verlengt dit uiteraard gewoon. De opzeg is bij 4 jaar werken voor zover ik weet al veel langer geweest dan een maand (voor zover ik weet = vanaf de jaren 80). Die termijnen vind je ook gewoon terug in de bundels van het AR.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”