Is 'motivatie tot ontslag' verplicht?

peggy1809
Topic Starter
Berichten: 17

Is 'motivatie tot ontslag' verplicht?

#1 , 14 dec 2016 17:52

Mijn vriend heeft binnen zijn bedrijf iemand die constant dwarsligt en elke uitspraak in twijfel trekt en daar dan ook nog eens lange epistels over schrijft, die weigert om hem bij naam te noemen (zoals iedereen) maar erop staat altijd 'mijnheer' te zeggen. Vandaag was er opnieuw een email over het niet akkoord zijn met KPI's en twijfelen aan uitspraken en het is de spreekwoordelijke druppel. Voor hem moet hier en nu een punt achter gezet worden.

Het liefst zou hij haar ontslaan en haar gewoon de verbrekingsvergoeding betalen. Het probleem ... de persoon in kwestie is een juriste, die constant wetsartikels in het rond gooit zodat niemand het gesprek kan aangaan met haar omwille van gebrek aan kennis van die wetsartikels. Dus, we zijn ervan overtuigd dat ze niets 'fout' doet (wettelijk althans) maar haar attitude is zo slecht dat ze best kan omschreven worden als de 'rotte appel in de fruitschaal'. Er zijn verwoede pogingen ondernomen om gesprekken aan te gaan en haar gedrag door coaching bij te sturen maar ook dan krijg je de 'wet' voorgelezen.

Is het mogelijk om iemand te ontslaan zonder 'motivatie tot ontslag' op te geven maar wel alle wettelijke vergoedingen te betalen (ook al weten we nu al dat we voor een lange rit vertrokken zijn met geschreven betwistingen)?

Alvast bedankt aan iedereen die kan helpen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 14 dec 2016 20:48

als je alle wettelijke ontslagvergoedingen correct betaalt en de termijn van vooropzeg respecteert , kan de volgende motivatie van ontslag prefect op een C4: "profiel werknemer past niet meer in de huidige functie". Om de zaken prettig af te handelen kan aan de werknemer aangeboden worden de opzegtermijn niet te moeten presteren.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2016 00:21

Ontslagmotivatie moet niet standaard gebeuren. Als de werknemer ze formeel vraagt, moet ze wel gegeven worden (in een latere fase).
Geen motivatie geven ondanks formele vraag van de (ontslagen) werknemer leidt tot extra maanden loon als schadevergoeding.

Voor bedienden is willekeurig ontslag uiterst zeldzaam.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 dec 2016 08:31

als je alle wettelijke ontslagvergoedingen correct betaalt en de termijn van vooropzeg respecteert , kan de volgende motivatie van ontslag prefect op een C4: "profiel werknemer past niet meer in de huidige functie". Om de zaken prettig af te handelen kan aan de werknemer aangeboden worden de opzegtermijn niet te moeten presteren.
Het lijkt me (maar er is nog onvoldoende rechtspraak hierover) dat een pure vermelding "profiel werknemer past niet meer in de huidige functie" een motivatie is die voor het rechtsbegrip "kennelijk onredelijk ontslag" niet voldoende motivatie bevat. Wat niet wil zeggen dat de uitleg die hier gegeven wordt, niet zou voldoen aan de motiveringsplicht.

Motiveer dus op de C4 gerust zoals eylis zegt, maar bij vraag van de werknemer zal je toch duidelijker moeten zijn en het verhaal zoals hier geschetst brengen (en natuurlijk ook redelijkerwijs moeten kunnen aantonen, bvb via verklaringen van ander personeel of mails waaruit haar gedrag blijkt.)

Hou rekening dat het schermen met wetgeving op zich geen wettelijke motivatie kan zijn om iemand te ontslaan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”