Sollicitatieverlof om contract te tekenen

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3795

Sollicitatieverlof om contract te tekenen

#1 , 09 dec 2016 10:34

Komende week geef ik mijn ontslag op mijn huidige job.
Maandag erop gaat mijn opzeg dan in.

Ik ben al zeker van een nieuwe job, heb een bindend document hiervoor.
Enkel heb ik nog geen ondertekend contract liggen dus.

Nu weet ik dat je recht hebt op sollicitatieverlof als je in je opzeg bent, en dat dit dient om een nieuwe job te zoeken, en dit in de ruimste zin van het woord.
Kan ik dit verlof dan ook aanwenden om mijn nieuw contract te gaan tekenen?
Het enige dat nu al schriftelijk vast ligt is de intentie om met elkaar (ikzelf en het nieuwe bedrijf) in zee te gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 dec 2016 11:57

ja

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3795

#3 , 09 dec 2016 13:30

Ideaal, ik vond deze bevestiging online maar op 1 (ietswat obscuurdere) bron, maar nu ben ik het zeker.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 dec 2016 15:45

Ideaal, ik vond deze bevestiging online maar op 1 (ietswat obscuurdere) bron, maar nu ben ik het zeker.
LOL. Stel dat iemand hier "Nee" zegt, ben je dan nog steeds zeker? ;). Goede raad: wees voorzichtig met info die je op internet / fora vind. Dubbel, driedubbel en vierdubbel checken is steeds aangeraden.

Maar bon, ik volg JPV wel. Solliciteren is in principe zorgen dat je aan een nieuwe baan geraakt. Het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst lijkt mij daar toch een wezenlijk onderdeel van uit te maken, niet? In principe hoef je aan je oude werkgever ook niet tot in dat detail te melden waarom je je sollicitatieverlof opneemt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 dec 2016 16:19

Een bedrijf van enige omvang kan dat opvangen door de ondertekening te laten doorgaan na de normale werkuren.
Mijn sollcitatiegesprekken (1977) hadden allemaal plaats tijdens de avonduren (19.00 - 21.00 Hr) Had er 3 bij hetzelfde bedrijf, en de uiteindelijke ondertekening van het contract had plaats om 21.30 Hr, en daarbij was, buiten mijn toekomstige rechtsreekse baas, ook de CEO aanwezig (+ zijn secretaresse om het contract uit te typen)
Dat gaf al onmiddellijk aan dat de werkuren er niet van 9 tot 5 waren.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3795

#6 , 12 dec 2016 09:01

Ideaal, ik vond deze bevestiging online maar op 1 (ietswat obscuurdere) bron, maar nu ben ik het zeker.
LOL. Stel dat iemand hier "Nee" zegt, ben je dan nog steeds zeker? ;). Goede raad: wees voorzichtig met info die je op internet / fora vind. Dubbel, driedubbel en vierdubbel checken is steeds aangeraden.
Klopt, daarom dat ik het nogmaals bevestigd wou zien.
En laat JPV nu net iemand zijn waarvan ik inderdaad zijn berichten wel vertrouw. :D

@mava105: dat zouden ze in theorie wel kunnen ja inderdaad.
Maar als ik het zo kan oplossen, en hierdoor besparen op reistijd, zou ik zeggen: waarom niet?

WP002
Berichten: 1479

#7 , 12 dec 2016 09:36

Ik denk ook dat JPV beslagen genoeg is in deze materie. Als hij ja zegt, dan mag je er vergif op innemen dat het ja is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 dec 2016 09:45

Ik denk ook dat JPV beslagen genoeg is in deze materie. Als hij ja zegt, dan mag je er vergif op innemen dat het ja is.
Laat me zo vrij zijn om zelf te bepalen waar ik vergif op in neem. JPV is dikwijls correct, maar niet altijd, IMHO. Niemand is feilloos, trouwens, dus zelfs al zou God de Vader hier raad geven, dan nog is een kritische houding aangeraden.

Maar bon, beetje off topic. Zoals ik al zei ben ik in dit geval ook van mening dat je sollicitatieverlof kan nemen om een contract te tekenen, maar ook op mijn mening, gecombineerd met die van JPV, zou ik niemand aanraden om er vergif op in te nemen ;-). Hand in het voor steken, misschien wel (daar ga je uiteindelijk niet echt dood van als het mis gaat, hé) :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 12 dec 2016 10:32

Ik maak zeker fouten, net zoals iedereen in de wereld. Als ik "ja" zeg, is dat idd nogal kort, maar komt dat vaak gewoon omdat ik op het toilet zit en me dan concentreer op andere zaken dan het uitgebreid motiveren.

Verder hoeft idd niemand mij zomaar te geloven :). Ik ben god niet.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 dec 2016 11:03

Sollicitatieverlof is miserie voor de werkgever. Want hij mag geen bewijzen vragen dat dit ook effectief is aangewend waarvoor het bedoeld is.
Enkel als hij zelf kan bewijzen dat het onrechtmatig is aangewend, kan hij het loon voor dat dagdeel inhouden.

Bovendien is er zelfs geen duidelijkheid of een werknemer al dan niet nog verder naar nog beter werk zoeken, zelfs al heeft hij al een nieuwe arbeidsovereenkomst getekend. Cassatie en FOD spreken elkaar daarin tegen.

Daarom dat sollicitatieverlof vaak als extra verlofdagen beschouwd worden door de werknemer (quid non).

Maar op de dag van ondertekening van een arbeidsovereenkomst kunnen er nog altijd vreemde verrassingen opduiken die verdere onderhandeling vereisten. Lijkt me dus - zoals vorige respondenten - perfect te verdedigen binnen de functie van het sollicitatieverlof.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 dec 2016 11:50

...maar komt dat vaak gewoon omdat ik op het toilet zit en me dan concentreer op andere zaken dan het uitgebreid motiveren.
Too much information, JPV... :lol:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 dec 2016 15:02


Het enige dat nu al schriftelijk vast ligt is de intentie om met elkaar (ikzelf en het nieuwe bedrijf) in zee te gaan.
als er de intentie is dat je maandag om 9uur mag starten, dan is er een arbeidsovereenkomst
dat er later nog een contract wordt ondertekend met de modaliteiten is maar bijzaak.

en is er ook geen recht op solicitatieverlof
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 dec 2016 15:05

ja
nee
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 dec 2016 16:26

als er de intentie is dat je maandag om 9uur mag starten, dan is er een arbeidsovereenkomst
Da's nieuw. Dus als ik "de intentie" heb om een contract te gaan tekenen, heb ik niet meer het recht om hier van af te zien op het moment dat ik het contract voor me krijg? Vreemde redenering...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 dec 2016 16:58

Het woord intentie moet misschien overeenkomst zijn !

Een overeenkomst langs de telefoon is ook bindend !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”