Sollicitatieverlof om contract te tekenen

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

Re: Sollicitatieverlof om contract te tekenen

#16 , 12 dec 2016 17:26


Het enige dat nu al schriftelijk vast ligt is de intentie om met elkaar (ikzelf en het nieuwe bedrijf) in zee te gaan.
als er de intentie is dat je maandag om 9uur mag starten, dan is er een arbeidsovereenkomst
dat er later nog een contract wordt ondertekend met de modaliteiten is maar bijzaak.

en is er ook geen recht op solicitatieverlof
Stel er is de intentie. Van beide partijen. En in de uiteindelijk voorgelegde arbeidsovereenkomst blijkt te staan dat je elke vrijdag in Friesland moet gaan werken. En je hebt geen auto. Is er dan toch een arbeidsovereenkomst?
Of je hebt toch dat brutoloon verkeerd begrepen en het blijkt 2000 EUR minder te zijn dan verwacht?

Sollicitatieverlof is omstreden maar in dit geval volgens mij niet:
Volgens de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg geldt het recht op sollicitatieverlof tot aan het einde van de opzegtermijn. Dat biedt de werknemer immers de kans om een baan te vinden die nog beter aan zijn verwachtingen voldoet (voorbeeld: een contract van onbepaalde duur i.p.v. een contract van bepaalde duur). Een werknemer die een nieuwe baan heeft gevonden mag dus nog altijd afwezigheidsdagen nemen om een andere - nog betere - baan te zoeken.

Het Hof van cassatie Cass. 9 april 1865) en sommige rechtbanken daarentegen zijn van mening dat de werknemer geen recht meer heeft op sollicatieverlof zodra hij een arbeidsovereenkomst heeft getekend.
Dit cassatiearrest wordt samengevat als volgt: "Het recht op afwezigheidsdagen tijdens de opzeggingstermijn gaat verloren wanneer het vaststaat dat de werkman een nieuwe dienstbetrekking aanvaard heeft."

Volgens mij gaat de aanvaarding pas in op moment van ondertekening (ervoor kan er hoogstens sprake zijn van een precontractuele fout). Tenzij je zou starten zonder geschreven arbeidsovereenkomst OF kan bewijzen dat er over de hoofdzaken ook effectief een overeenkomst was.

Hoe je huidige werkgever een en ander zou kunnen bewijzen - hij mag jou niet om bewijzen vragen - is nog een grotere vraag.
En ik vermoed dat je - na ondertekening - ook nog binnen je sollicitatieverloftijd terug naar huis mag rijden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 dec 2016 19:28

als er de intentie is dat je maandag om 9uur mag starten, dan is er een arbeidsovereenkomst
Da's nieuw. Dus als ik "de intentie" heb om een contract te gaan tekenen, heb ik niet meer het recht om hier van af te zien op het moment dat ik het contract voor me krijg? Vreemde redenering...
heb je dan een bindend document in handen?

→→ → Ik ben al zeker van een nieuwe job, heb een bindend document hiervoor.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#18 , 12 dec 2016 19:36


Volgens mij gaat de aanvaarding pas in op moment van ondertekening (ervoor kan er hoogstens sprake zijn van een precontractuele fout). Tenzij je zou starten zonder geschreven arbeidsovereenkomst OF kan bewijzen dat er over de hoofdzaken ook effectief een overeenkomst was.
als men spreekt van een bindend document is dat bewijs er toch

→→→ Ik ben al zeker van een nieuwe job, heb een bindend document hiervoor.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 12 dec 2016 20:59


Het enige dat nu al schriftelijk vast ligt is de intentie om met elkaar (ikzelf en het nieuwe bedrijf) in zee te gaan.
als er de intentie is dat je maandag om 9uur mag starten, dan is er een arbeidsovereenkomst
dat er later nog een contract wordt ondertekend met de modaliteiten is maar bijzaak.

en is er ook geen recht op solicitatieverlof
Een intentie is geen arbeidsovereenkomst. Er is een akkoord dat er een arbeidsrelatie zal ontstaan, maar geen bewijs over loon/uren, dus nog geen arbeidsoverenkomst.


Volgens mij gaat de aanvaarding pas in op moment van ondertekening (ervoor kan er hoogstens sprake zijn van een precontractuele fout). Tenzij je zou starten zonder geschreven arbeidsovereenkomst OF kan bewijzen dat er over de hoofdzaken ook effectief een overeenkomst was.
als men spreekt van een bindend document is dat bewijs er toch

→→→ Ik ben al zeker van een nieuwe job, heb een bindend document hiervoor.
Een bindend document is geen arbeidsovereenkomst.

Cassatie stelt duidelijk: Alleen wanneer de werknemer definitief een nieuwe arbeidsovereenkomst heeft gesloten verliest hij het recht op sollicitatieverlof. (Art. 41 en 85 arbeidsovereenkomstenwet).

Let op het feit dat het niet enkel over een arbeidsovereenkomst, maar ook over een definitieve arbeidsovereenkomst gaat. Een "intentie" of een "mondeling, maar later nog te detailleren" arbeidsovereenkomst is niet voldoende.

Dit is zonder twijfel geen enkel probleem om sollicitatieverlof voor te nemen.

Zie ook: http://www.terralaboris.be/IMG/pdf/ctb_ ... _52107.pdf

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 dec 2016 09:13

→→ → Ik ben al zeker van een nieuwe job, heb een bindend document hiervoor.
Ik denk dat de topic starter "bindend" iets te ruim interpreteert. Over dit document zegt hij immers:
Het enige dat nu al schriftelijk vast ligt is de intentie om met elkaar (ikzelf en het nieuwe bedrijf) in zee te gaan.
Een intentieverklaring is alles behalve een absolute zekerheid dat het arbeidscontract zal getekend worden. Voor hetzelfde geld staat er in het contract bijvoorbeeld een concurentiebeding dat de topic starter helemaal niet ziet zitten, en zal het contract niet getekend worden. Dus "bindend" bij een intentieverklaring is met een dikke korrel zout te nemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#21 , 13 dec 2016 09:41

Even verduidelijken: met bindend bedoel ik dat de werkgevende partij niet meer kan beslissen om geen contract aan te bieden (al zullen er genoeg manieren bestaan om dit te omzeilen indien nodig).
Ikzelf heb wel nog de vrijheid om te kiezen.

WP002
Berichten: 1479

#22 , 13 dec 2016 09:45

Verder hoeft idd niemand mij zomaar te geloven :). Ik ben god niet.
Klopt, maar met je werkachtergrond weet je over dit soort zaken wel genoeg. Wees gerust, als je een bewering doet over de algemene relativiteitstheorie dan beloof ik je niet te geloven... ;) Maar we wijken af.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 13 dec 2016 10:45

Even verduidelijken: met bindend bedoel ik dat de werkgevende partij niet meer kan beslissen om geen contract aan te bieden (al zullen er genoeg manieren bestaan om dit te omzeilen indien nodig).
Ikzelf heb wel nog de vrijheid om te kiezen.
Tja, als hij u een contract aanbiedt met een brutoloon van €1500, heb je inderdaad nog de vrijheid om te kiezen ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#24 , 13 dec 2016 11:36



Volgens mij gaat de aanvaarding pas in op moment van ondertekening (ervoor kan er hoogstens sprake zijn van een precontractuele fout). Tenzij je zou starten zonder geschreven arbeidsovereenkomst OF kan bewijzen dat er over de hoofdzaken ook effectief een overeenkomst was.
als men spreekt van een bindend document is dat bewijs er toch

→→→ Ik ben al zeker van een nieuwe job, heb een bindend document hiervoor.
Een bindend document is geen arbeidsovereenkomst.
geef eens een voorbeeld, van een document dat bindend is en geen (arbeids)overeenkomst is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 13 dec 2016 11:41

Een bindend document is geen arbeidsovereenkomst.
geef eens een voorbeeld, van een document dat bindend is en geen (arbeids)overeenkomst is
Je hebt arbeids tussen haakjes gezet, maar JPV had dit niet gedaan. Een huurcontract, schuldbekentenis, etc... zijn bindende documenten die geen arbeidsovereenkomst zijn... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#26 , 13 dec 2016 11:54

Een bindend document is geen arbeidsovereenkomst.
geef eens een voorbeeld, van een document dat bindend is en geen (arbeids)overeenkomst is
Je hebt arbeids tussen haakjes gezet, maar JPV had dit niet gedaan.
omdat dit eerder onder het verbintenissenrecht zal vallen.

je kan bvb in een intentie een verklaring zetten. dat de besprekingen voor de arbeidsovereenkomst geheim moeten blijven
dan heb je ook een bindende intentie. maar je kan geen arbeidsovereenkomst afdwingen om bij die werkgever te beginnen


dus graag een voorbeeld van een afdwinbare intentie verklaring om bij een werkgever te kunnen beginnen, dat geen arbeidsovereenkomst is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 13 dec 2016 11:56

geef eens een voorbeeld, van een document dat bindend is en geen (arbeids)overeenkomst is
- bindend document dat geen arbeidsovereenkomst is: een reclamefolder. Dat bindt de verkoper, maar is geen arbeidsovereenkomst en ook geen overeenkomst.
- bindend document dat geen arbeidsovereenkomst is, maar wel een arbeidsaanbod: een jobaanbod via mail van de toekomstige werkgever met startdatum en loon: dat bindt de werkgever, maar nog niet de (potentiële) werknemer

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#28 , 13 dec 2016 12:06

- bindend document dat geen arbeidsovereenkomst is, maar wel een arbeidsaanbod: een jobaanbod via mail van de toekomstige werkgever met startdatum en loon: dat bindt de werkgever, maar nog niet de (potentiële) werknemer
ja, is dan wel een maar, dat aanbod kan die werkgever intrekken tot zolang het aanbod niet aanvaard is.
dus nu hebt u een bindend document en straks krijgt u een mailtje en u mag uw bindend document in de vuilbak gooien.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 13 dec 2016 12:35

Een eenzijdig uitgebracht arbeidsaanbod zonder concrete termijn om te antwoorden, dient binnen een redelijke termijn (en natuurlijk voor de geplande startdatum) bevestigd te worden door de werknemer.

De werkgever die een dergelijk aanbod presenteert aan de werknemer zal een verbrekingsvergoeding moeten betalen indien de werknemer het aanbod aanvaardt, zelfs al geeft de werkgever te kennen dat hij het aanbod intrekt VOOR men kan aantonen dat de werknemer het aanbod bevestigd heeft.

Enneuh: als de werkgever het contract nog zou kunnen intrekken, zou dat geen extra argument zijn om aan te geven dat de arbeidsovereenkomst nog niet definitief gesloten is en er dus recht is op sollicitatieverlof? :p.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 13 dec 2016 13:52

ja, is dan wel een maar, dat aanbod kan die werkgever intrekken tot zolang het aanbod niet aanvaard is.
dus nu hebt u een bindend document en straks krijgt u een mailtje en u mag uw bindend document in de vuilbak gooien.
De reden, waar zijn we eigenlijk over aan het discussiëren? De topic starter heeft nog geen getekende arbeidsovereenkomst. Punt. Hij heeft dus nog geen andere werk, en is bijgevolg nog steeds werkzoekende. Niets belet hem om het aanbod dat hij gekregen heeft, nog te weigeren, zelfs op het moment dat hij de pen in de hand heeft om het contract te tekenen. Bijgevolg zie ik niet in waarom de topic starter geen sollicitatieverlof zou mogen nemen om dit contract te gaan lezen / eventueel tekenen bij de potentiële nieuwe werkgever.

De discussie die nu gevoerd wordt is mierenneukerij...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”