opzegtermijn ontslag door medewerker met overgedragen anciënniteit

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

opzegtermijn ontslag door medewerker met overgedragen anciënniteit

#1 , 28 nov 2016 16:06

Beste, ik heb een vraag over mijn wettelijke opzegperiode. Ik heb zelf ontslag genomen. Maar ik stel mij de vraag of bij ontslag door de werknemer de overgedragen anciënniteit ook moet meegerekend worden in de opzegperiode? Volgens een paar websites zou bij eigen ontslag dit niet meetellen en dus in het voordeel zijn van de werknemer. Maw: ofwel wordt het enkele maanden opzeg, ofwel enkele weken opzeg.
Kan iemand dit bevestigen? Is er hier een wettekst over?
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 nov 2016 20:15

wat is de relatie tussen het vorige bedrijf en het huidige bedrijf? Gaat het over 2 totaal verschillende bedrijven of is het ene overgenomen door het andere?

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2016 20:23

Het gaat om 2 verschillende rechtspersonen (dus verschillend btw en rsz nummer enzo) die beiden nog bestaan. Dus het gaat niet om een overname. Weliswaar met de zetel op hetzelfde adres, maar dat doet er niet toe.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 nov 2016 20:32

goed dat jij zegt dat het er niet toe doet... ik zou het niet zomaar zeggen dat het er niet toe doet.

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2016 20:34

Hoe bedoel je JPV?
Het gaat toch om verschillende rechtspersonen met een ander btw/rsz nummer?
Het komt wel vaker voor dat op een bepaald adres meerdere rechtspersonen hun zetel hebben?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 nov 2016 20:46

wat niet wil zeggen dat er geen overname van een afdeling kan zijn. Indien dit het geval is, kan het wel zijn dat de overname meegerekend moet worden.

Dus: meestal niet, maar mogelijks wel.

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2016 20:55

Hoe kan ik te weten komen of er een overname is van een afdeling? Dat staat nergens op papier. Ook niet in het contract.
Op contract staat er gewoon (op mijn verzoek):
"Datum in dienst: dd/mm/yyyy (met ancienniteitsdatum: dd/mm/yyyy)"
Het oude contract is met wederzijds akkoord ontbonden zonder opzeg/vergoeding.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 28 nov 2016 21:19

Dan is enkel de laatste anciënniteit van tel, niet de volledige.

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 nov 2016 21:23

Dus met andere woorden: dat is de datum van in dienst van het huidige contract? Waardoor de opzeg dus slechts een paar weken is?
Dat zou prachtig nieuws zijn.
Alvast bedankt!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 28 nov 2016 21:42

idd

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 nov 2016 21:45

Bedankt JPV voor de info. Ik laat hier nog weten hoe het afloopt. Momenteel is de opzeg getekend met vermelding van "wettelijke opzegtermijn".

Nog 1 vraagje: hoe kan je te weten komen of het om een overname gaat? Want dat interesseert mij wel :-)

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 28 nov 2016 22:20

1) je moet de wettelijke opzegtermijn definieren. dus in aantal weken schrijven.
2) hangt af van de feiten. Vandaar dat ik zei dat het niet zomaar te aanvaarden is. Echter, gezien er een ontslag is geweest in onderling akkoord, kan je daar wel op terugvallen.

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 nov 2016 22:23

OK bedankt voor info nr 2.

Nr 1: werkgever wou de opzeg niet tekenen met vermelding van het aantal weken en wou vermelding van "wettelijke opzegperiode". Dat is zo gewijzigd op de opzegbrief en door beide partijen geparafeerd en getekend.
Heb ik nu een ongeldige opzegging of hoe moet ik dat zien?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 28 nov 2016 22:51

in principe is die brief (relatief) nietig. wanneer is die opzeg gegeven? Best nog aangetekend de correcte opzegtermijn opnieuw vermelden.

azqw
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 nov 2016 22:57

De opzegging is een kleine 2 weken gegeven met ingang 21/11/2016. Opzeg zou dus volgende week vrijdag 9/12/2016 eindigen zoals hierboven besproken.
Hoe maak ik op formele en wettige manier dan die opzegbrief wel wettig dmv aangetekend schrijven? Gewoon vermelden dat de opzegging die eerder gegeven werd met vermelding "wettelijke opzegtermijn" gelijk staat aan 3 weken? Of hoe moet dat dan?
Loop ik nu bepaalde risico's?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”