verbrekingsvergoeding en index

juplahoi
Topic Starter
Berichten: 1

verbrekingsvergoeding en index

#1 , 07 jan 2008 00:44

Mijn broer is bediende met een contract van onbepaalde duur en kreeg zijn ontslag in de loop van december. De opzegtermijn startte op 1 januari 2008 en bedroeg meer dan de wettelijke opzegtermijn.

In de eerste week van 2008 kreeg hij een tweede brief dat hij niet meer hoeft te gaan werken vanaf 7 januari en dat de opzegperiode volledig zal uitbetaald worden. Hij is dan niet meer in dienst na 7 januari. In deze tweede brief wordt de lengte van de opzegtermijn niet vermeld.

Wij zijn allebei leek op dit vlak. Ik vermoed dat met de tweede brief het nu gaat om een "verbreking" en niet meer over een "opzegging". Corrigeer mij gerust als ik hier verkeerd ben.

Ik lees in een ander topic op dit forum:
“Art.39.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan is de partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn vastgesteld in de artikelen 59, 82, 83, 84 en 115, gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is aan het lopend loon dat overeenstemt hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).


Nu hebben wij 2 vragen:

1. Bedraagt de verbrekingsvergoeding nu het loon van de wettelijke opzegtermijn of kan hij een verbrekingsvergoeding eisen voor de langere opzegtermijn die op de eerste brief vermeld stond?

2. Sinds 1 januari 2008 is er een indexaanpassing. Is het "lopend loon" gebaseerd op het loon van januari 2008 (dwz na de indexering) of geldt als basis het loon van december 2007?

Bedankt voor uw reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 07 jan 2008 04:11

De termijn die op je opzegbrief vermeld is, is degene waar je recht op hebt vermits hij schriftelijk bevestigd is. Waarom die werkgever zo genereus is om meer vooropzegvergoeding te betalen dan hij verplicht is begrijp ik niet.

Normaal zal hij dan ook niet muggeziften voor die 2 % verschil wegens indexverhoging en daar dus rekening mee houden,

Wel redelijk ondankbaar vind ik t.o.v. de werkgever als je broer meer dan de wettelijke opzegtermijn krijgt. Alhoewel ik het meestal in 95% van de gevallen voor de werknemer opneem. Hij kan zelfs met een beetje geluk onmiddellijk een andere job beginnen en dubbel verdienen. Dat is volledig wettelijk.

MVG

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 jan 2008 11:12

‘dat hij niet meer hoeft te gaan werken vanaf 7 januari en dat de opzegperiode volledig zal uitbetaald worden’ ontheft hem er ENKEL van te gaan werken doch laat opzeg en opzegvergoeding uit de ‘eerste brief’ onverkort voortbestaan.

Vermits uw broer GEACHT wordt te werken tijdens zijn opzegperiode is zijn werkgever hem ook het loon van die periode verschuldigd.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”