Ontslagen worden en tegelijk krijgen

Complexity
Topic Starter
Berichten: 10

Ontslagen worden en tegelijk krijgen

#1 , 21 nov 2016 17:55

Beste,

Binnenkort heb ik een gesprek met mijn baas over mijn huidige werksituatie.
Wegens problemen op het werk ben ik al een geruime tijd thuis en zie het ook niet meer zitten om voor mijn huidige werkgever te gaan werken.

Ik weet dat als ik zelf ontslag geef dat ik dan een opzeg heb. Het is echter zo dat deze opzeg door blijft lopen wanneer ik bijvoorbeeld door ziekte niet op het werk aanwezig kan zjn.
Wanneer mijn werkgever mij ontslaat dan heb ik een opzeg van 24 weken (3 maand + 12 weken) welke ik ook effectief moet werken en welke niet kan opgeschoven worden door bijvoorbeeld een ziekte.

Aangezien ik bediende ben begint mijn ontslag maar pas te lopen vanaf de 1e van de maand die volgt op de bekendmaking van het ontslag.

Nu heb ik enkele vragen:

- Ik heb 28 november een gesprek met mijn werkgever, wat gebeurd indien hij mij verteld dat zij mij zullen ontslagen maar dat ik een opzegperiode dien te doen. Kan ik dan nog zelf mijn ontslag geven middels een aangetekend schrijven via de post (omdat de opzegperiode dan de helf is) of heeft het ontslag van de werkgever voorrang? Ook al teken ik niets op de dag van het gesprek zelf. Met andere woorden, wat gebeurd indien beide partijen gelijktijdig een einde proberen te maken aan de arbeidsovereenkomst.

- Wanneer ik mijn ontslagbrief op 28 november op de post doe, dan is het maar 3 dagen nadien dat deze ingang heeft. Betekend dit dat mijn opzegperiode kan ingaan op 1 december of is de datum van 28 november daarvoor te laat?

Welke mogelijkheden heb ik om zo snel mogelijk te kunnen stoppen met mijn huidig werk en zo min mogelijk opzegperiode te doen (eventueel geen)?


Alvast bedankt voor jullie advies.


Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2016 21:04

wachten tot je een tegenopzeg kan geven.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 nov 2016 22:27

1. Wanneer mijn werkgever mij ontslaat dan heb ik een opzeg van 24 weken (3 maand + 12 weken) welke ik ook effectief moet werken en welke niet kan opgeschoven worden door bijvoorbeeld een ziekte.

2. Aangezien ik bediende ben begint mijn ontslag maar pas te lopen vanaf de 1e van de maand die volgt op de bekendmaking van het ontslag.

Nu heb ik enkele vragen:

3. - Ik heb 28 november een gesprek met mijn werkgever, wat gebeurd indien hij mij verteld dat zij mij zullen ontslagen maar dat ik een opzegperiode dien te doen. Kan ik dan nog zelf mijn ontslag geven middels een aangetekend schrijven via de post (omdat de opzegperiode dan de helf is) of heeft het ontslag van de werkgever voorrang? Ook al teken ik niets op de dag van het gesprek zelf. Met andere woorden, wat gebeurd indien beide partijen gelijktijdig een einde proberen te maken aan de arbeidsovereenkomst.

4. - Wanneer ik mijn ontslagbrief op 28 november op de post doe, dan is het maar 3 dagen nadien dat deze ingang heeft. Betekend dit dat mijn opzegperiode kan ingaan op 1 december of is de datum van 28 november daarvoor te laat?

5. Welke mogelijkheden heb ik om zo snel mogelijk te kunnen stoppen met mijn huidig werk en zo min mogelijk opzegperiode te doen (eventueel geen)?


Alvast bedankt voor jullie advies.


Met vriendelijke groeten
1. 3 maand plus 12 weken is niet gelijk aan 24 weken. Eerder 25 weken, maar je moet echt met maanden én weken werken. Dit terzijde.
2. Klopt niet. Ook bij bedienden begint het de maandag na theoretische ontvangst van opzeg (3 werkdagen na verzenden, zaterdag is ook werkdag)
3. Je kan beide opzeg geven, zal dan uiteindelijk kortste opzeg zijn die overeind blijft (1,5 maand + 6 weken dus).
4. Zie 2 dus. Opzeg zou 5 december starten
5. Indien werkgever akkoord gaat: einde vannde arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht. Kan ook eenzijdig, maar is iets risicovoller. En je kannatuurlijk ook een tegenopzeg geven indien je werkgever je wil ontslaann (4 weken opzeg)

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”