Werknemer ziek. Maar toch niet ziek

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

Werknemer ziek. Maar toch niet ziek

#1 , 19 nov 2016 10:24

Ik hen een werknemer in dienst, ze is ongeveer 4 maand zwanger. Al een paar maanden is ze telkens 2 weken thuis ivm zwangerschap. Nu weet ik via haar nicht dat ze helemaal niet ziek is en gewoon niet meer wil komen werken tot ze bevallen is en haar ouderschapsverlof heeft opgenomen. Ze zal er alles aan doen om nu thuis te kunnen blijven.
Haar contract loopt in januari af, was bepaalde duur. En nu zoekt ze ook een manier dat ik verplicht ben om haar contract te verkennen doordat ze zwanger is.

Kan ik adhv sms berichten iets ondernemen? Hierin staat dat ze helemaal niet ziek is en mij gewoon wil laten betalen voor de periode dat ze wenst thuis te zijn, ook al is ze niet werkonbekwaam.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 19 nov 2016 10:50

Controlearts sturen. "Via haar nicht" heeft geen enkele waarde

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#3 , 19 nov 2016 11:00

Ook niet als ik de sms berichten kan voorleggen? Ze speelt heel goed komedie bij arts, hier pijn, daar pijn ... Terwijl er niets aan de hand is. Telkens 2 weken thuis geschreven, maar ze gaat dan wel lekker naar pretpark, winkelen... Terwijl ze eigenlijk zegt dat ze vitaminen moet nemen en rusten. Maar op doktersbriefje staat dat ze het huis mag verlaten...

Reclame

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#4 , 19 nov 2016 11:03

Bij haar vorige werkgever heeft ze dit bij haar 1ste zwangerschap ook gedaan, en ze heeft gezegd dat ze probeert dat ik haar ontslag geef zodat ze die extra boete premie van 6 maanden kan eisen.

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 19 nov 2016 11:04

Dat is niet abnormaal. U bent geen dokter, dus u kan niet inschatten wat ze wel of niet kan.

Wat staat er exact in die berichten?

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#6 , 19 nov 2016 11:11

Dat ze naar deze dokter gaat omdat hij haar altijd thuisschrijft voor de periode die ze vraagt. Ook al ben ik niet ziek. Dat ze alles gaat proberen zodat ik haar ontslag geef en ze zeker niet meer terug komt werken, ze zal wel zorgen dat ze telkens opnieuw een doktersbriefje heeft. Ik heb haar 4 maand geleden aangenomen, wist niet dat ze zwanger was, en deed de eerste weken haar best. Nu heb ik opgevangen dat ze helemaal niet wou beginnen werken, maar wel moest omdat haar uitkering stopte en ze diep in de schulden zit. Nu probeert ze er dus uit te geraken op deze manier en terug re kunnen gaan stempelen

LeenW
Berichten: 12836

#7 , 19 nov 2016 11:13

Dan kunt u best een controlearts sturen.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#8 , 19 nov 2016 11:15

Ok dan doen we dit, merci alvast

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2016 11:32

Als haar contract van bepaalde duur ten einde loop moet je dit niet verlengen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#10 , 19 nov 2016 11:36

Idd. Daarvoor is ze ook al naar de vakbond enzo aan het lopen, om toch maar een achterpoortje te vinden zodat ik haar contract zou moeten verlengen. Ze wil dit ( verlenging en thuis blijven natuurlijk) of ontslag zegt ze tegen haar collega's

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 20 nov 2016 07:24

U stuurt haar een controledokter en geeft die dokter de sms'jes mee. Ook stuurt u de sms'jes naar de huisarts die haar ziekte voorschrijft. Beide dokters hebben het recht die sms'jes onzin te vinden of er net veel belang aan te vechten, verder kan u zich daar niet mee bemoeien.

Uitstappen maken kan deel uitmaken van 'rusten'

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 nov 2016 11:57



Kan ik adhv sms berichten iets ondernemen?
als je bewijsmateriaal gebruikt is het van belang hoe je er bent aangeraakt. aangezien ze naar alle waarschijnlijkheid die smsjes niet naar u heeft gestuurd. is er veel kans dat dit niet aanvaard worden als bewijs
een voorbeeld was er onlangs nog in het nieuws met de fiscus, de duitse dienst die 5 miljoen betaalde voor gestolen gegevens over rekeningen in luxemburg en gegevens van duizenden rekeningen doorspeelde naar de belgische fiscus maar die niet mag gebruiken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

A'ntje
Berichten: 60

#13 , 21 nov 2016 16:57

Het contract laten ten einde lopen en niet verlengen. Op de C4 die je zal moeten meegeven zet je dat ze niet voldoet vvor de functie. Zeker niets over "ziekte" vermelden.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 nov 2016 17:00

Op de C4 die je zal moeten meegeven zet je dat ze niet voldoet vvor de functie.
en waarom is dit nodig?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”