weigeren verlof tijdens opzeg

apekop
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

weigeren verlof tijdens opzeg

#1 , 15 nov 2016 18:38

Ik heb mijn opzeg gegeven, die een stuk over het jaareinde loopt. Deze bedraagt in totaal 3 maanden.

Doordat ik overstap van prive naar Vlaamse overheid (statutair), wil ik na het jaareinde mijn verlofrechten opnemen van vorig jaar (4 weken). De druk van mijn huidige job is me te veel en ik wil even tot rust te komen vooraleer het nieuwe werk aan te vatten.
Mijn werkgever claimt dat hij mij dit wettelijk kan weigeren.

Wat zijn de juridische regels of gangbare gebruiken hieromtrent ?
Kan hij dit weigeren ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 16 nov 2016 10:43

Hij kan dit enkel weigeren als hij een goede reden heeft hiervoor.
Daarnaast moet je werkgever er alles aan doen zodat jij je verlof voor het jaareinde zult opgenomen hebben.

Enkel maar als het echt onmogelijk is om je verlof op te nemen (bijvoorbeeld: gans de afdeling valt ziek, maar hoe zou je dat nu al moeten weten?), moet je werkgever je verlof gewoon uitbetalen.

apekop
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2016 14:40

Bedankt voor het antwoord, ik heb een voorstel ergens in het midden aanvaard om in schoonheid te kunnen afsluiten...

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2016 18:27

Ik heb mijn opzeg gegeven, die een stuk over het jaareinde loopt. Deze bedraagt in totaal 3 maanden.
hoe kom je aan 3maanden?

3/30/1967
Art. 65. Bij ontstentenis van beslissing of van collectief akkoord omtrent de data van de vakantie en de eventuele verdeling ervan, kan de werknemer die 18 jaar oud is bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar vragen dat de derde vakantieweek bij de eerste twee wordt gevoegd; de werkgever kan zich hiertegen evenwel verzetten, indien zulks de organisatie van het werk zou kunnen verstoren.
(De vierde week kan op dezelfde wijze bij de andere vakantieweken gevoegd worden, ongeacht de leeftijd van de werknemer.)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”