Zwangerschap en werk

Mila123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zwangerschap en werk

#1 , 09 nov 2016 13:40

Ik werk nu momenteel 11 maanden in een kledingzaak. Ik ben momenteel 3 maanden zwanger. Ik heb mijn baas en de collegas ingelicht hierover. Nu heb ik twee weken geleden een zware bloeding gekregen ik moest naar het ziekenhuis en ze hebben alles gecontroleerd en alles was nog in orde. Maar ik moest wel 2 weken thuisblijven en echt platliggen en goed rusten. Ik mocht bijna niet veel doen (tillen,kuisen, lange tijd rechtstaan,..) Ik heb dan meteen mijn baas gebeld en uitgelegd wat er is gebeurt. Hij deed er wat raar over en zei dat hij mij ging terug bellen. 5 uur later belt hij terug en komt met een voorstel. Hij legt mij uit dat ik beter op ziekenkas ga, omdat hij denkt dat het in de toekomst nog meer gaat gebeuren dat ik mij ziek meld. En dus wou hij voor die periode ( tot na mijn zwangerschapsverlof) iemand anders aannemen die wel altijd beschikbaar is. Ik wist niet veel over de ziekenkas en hoe dit allemaal in mekaar zat. Maar mijn baas zei dat ik gewoon nog een dokterbriefje nodig had voor twee weken dan was ik in totaal 4 weken afwezig en dan was het automatisch via ziekekas. Nu ik heb bij een aantal dokters en mijn gynaecoloog geprobeert maar geen enkel wou dit doen omdat ik eigenlijk terug in staat ben om te gaan werken er was geen enkele reden daarvoor. Ik heb dan dit aan mijn baas gezegt en hij zei tegen mij dat we het doktersbriefje die ik al had gekregen voor de twee weken kunnen vervalsen (het was een geschreven briefje). Ik heb meteen gezegt dat ik dit NIET wil en dat ik daar niet aan meedoe. Hij zei dan van ja probeer dan toch maar bij andere dokters.

Ik weet niet wat ik moet doen want mijn baas wilt echt niet meer dat ik kom. En ik heb ook schrik dat als ik terug aan het werk ben dat hij dingen gaat proberen zodanig dat ik zelf ontslag neem.

Ik probeer hem ook te bereiken om te zeggen dat ik toch terug kom werken maar ik krijg geen antwoord.

Wat is het beste dat ik nu kan doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 09 nov 2016 14:17

Jij moet gewoon gaan werken, punt.

Als je werkgever dit wilt doorvoeren, moet hij een werkverwijdering aanvragen.
Daarvoor moet hij zijn goedkeuring geven, moet jij je goedkeuring geven, en moet de arbeidsgeneesheer ook akkoord gaan (deze laatste wordt vervangen door iemand van de Externe dienst voor Preventie en Bescherming op het werk als er geen arbeidsgeneesheer is).
Op ziekenkas komen gaat niet zo gemakkelijk, daarvoor moet je echt al een maand afwezig zijn gestaafd door een dokter (vervalsen kan bijna niet, aangezien zij ook papieren van de dokter krijgen), en mag je op controle bij hun dokter hiervoor.

Mila123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2016 16:45

Hij heeft mij juist terug gebeld. En heeft gezegt dat hij al iemand anders heeft aangenomen in mijn plaats. En dat de afspraak was dat ik op ziekenkas ga. Ik heb duidelijk tegen hem gezegt dat ik GEEN dokterbriefje kan krijgen en dat het niet mijn schuld is. Maar hij wou niet luisteren, hij wilt persé dat ik op ziekenkas ga.

Is dit iets voor de vakbond?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 10 nov 2016 09:03

Arbeidsrechtbank, al dan niet met de hulp van de vakbond.

zibarrie
Berichten: 133

#5 , 11 nov 2016 00:20

Nogmaals een goede reden om niet uit te leggen waarom je ziek bent aan je werkgever.

Het zou leuk zijn, moest je zomaar op ziekenkas kunnen gaan, maar helaas zal dit niet gaan.
Bovendien moet je dan ook rekening houden met een inkomensverlies.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 11 nov 2016 01:43

Vanaf nu alle telefoongesprekken opnemen is perfect wettig.
Wat uw werkgever voorstel is dat niet, het vervalsen van getuigschriften is een specifiek strafbaar feit.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”