Eindejaarspremie pro rate bij ontslag

simeon
Topic Starter
Berichten: 38

Eindejaarspremie pro rate bij ontslag

#1 , 02 nov 2016 16:19

Hallo,

Ik heb in onderling overleg met mijn werkgever mijn ontslag ingediend en ben bijgevolg mijn vakantiegeld vervroegd uitbetaald geweest.
Nu zie ik echter niet dat de eindejaarspremie (pro rata 10/12) is uitbetaald.
Volgens artikel op http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 03/related heb ik daar wel recht op aangezien het niet expliciet vernoemd staat in de onderlinge overeenkomst.
Nu is mijn vraag of dit bij ontslag moet worden uitbetaald of dat dit zal uitbetaald worden op het einde van het jaar wanneer de vaste werknemers dit ook krijgen ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 02 nov 2016 16:24

In welke PC werkte u, en hoe lang hebt u daar gewerkt?

simeon
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 02 nov 2016 17:05

PC 218, de huidige 200 denk ik, ik zat in mijne 3e jaar dienst

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 nov 2016 17:46

geen 5 jaar dienst dus
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

simeon
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 02 nov 2016 17:58

In het artikel lees ik
Mogelijkheid 2. De CAO zou ook expliciet ­kunnen bepalen dat men geen recht heeft op een pro rata in geval van beëindiging in wederzijds akkoord. Daarvan hebben we echter niet onmiddellijk een goed voorbeeld gevonden.

Mogelijkheid 3. In veel sectoren (bv. ook in PC 218) wordt de hypothese van de beëindiging in wederzijds akkoord niet (expliciet) vermeld in de CAO. Is dat het geval, dan heeft de werknemer in principe echter toch recht op een pro rata op basis van rechtspraak van het Hof van cassatie, die stelt dat “de eindejaarspremie deelbaar is, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen”
Wat ik hier uit begrijp is dat ik wel recht zou hebben aangezien het in onderling overleg was...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 nov 2016 21:02

tekst heeft het mis

http://www.sfonds200.be/media/535083/20 ... premie.pdf

Voorwaarde is in principe dus in dienst zijn bij de onderneming op datum uitbetaling. Dat is dus bij jou niet het geval, daarom heb je er geen recht op.

Er zijn wel enkele uitzonderingen, waarbij die die hier relevant is, deze is (art.5):
Hebben recht op de premie berekend naar
rato van de prestaties van het lopende
werkjaar wanneer zij de onderneming verlaten
hebben voor de datum van betaling van de premie
en voor zover zij een anciënniteit hebben
van zes maanden op het ogenblik van hun vertrek :
- de bedienden die, behalve om
dringende reden, door de werkgever in
de loop van het jaar werden ontslagen;
- Hebben recht op een premie naar rato van de
prestaties van het lopende werkjaar, de
bedienden die in de loop van het jaar, zelf
ontslag hebben genomen en voor zover zij
een anciënniteit in het bedrijf van minstens 5
jaar kunnen bewij zen.

Tot geen enkele uitzondering behoort je situatie.

simeon
Topic Starter
Berichten: 38

#7 , 02 nov 2016 21:33

Ok, dan hebben jullie het bij het rechte eind :-)
Jammer voor mij, maar wie ben ik om te wet in twijfel te trekken. Dat wordt gewoon geen pakje voor mij onder de kerstboom ...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”