ontslagen dringende reden

jurgenbeerden
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ontslagen dringende reden

#1 , 31 okt 2016 18:12

Mijn vriendin is vrijdag naar huis gestuurd van haar werk (reden: orders van de baas)
Vandaag maandag ging een vakbondsafgevaardigde naar de vergadering ( wegens werkdruk/ ziekte liep hier een dossier voor)
De vakbondsafgevaardigde kreeg te horen dat ze haar werkt niet naar behoren uitvoerde ondanks alle overuren (procedure B POST).
Aangezien mijn vriendin hier ook nog het voorstel kreeg om zelf ontslag te geven met blanco c4 stel ik mij hier de vraag.
Het acv kan voor haar verder niets ondernemen ook al loopt er een klacht tegen de werkdruk maar ze is nog maar 5 maanden lid dus geen 6.

Hiervoor wens ik nu wat meer info:
moest de werkgever haar vrijdag geen c4 overhandigen?
wat met de motivering die 3 dagen na ontslag volgt?
moet werkgever haar ook niet eerst op gesprek toelichten?

al deze vragen om eens een rechtvaardige behandeling te krijgen.
Met mijn vriendin gaat het niet bepaald goed aangezien ze ieder dag wel wat zochten tegen haar. ( vorm van pesterijen of zwarte schaap?)

Hierbij wil ik de rechtvaarding voor haar en vele andere eens duidelijk maken want B post staat blijkbaar boven de wet .
Wie kan mij hierbij helpen of zeggen waarop zeker te letten.
Heeft het zin om de leidinggevende hiervoor persoonlijk terecht te laten staan aangezien ze meerdere malen om hulp heeft gevraagd en telkens genegeerd werd?

Bij deze hoop ik dat alles achteraf in orde mag komen maar wel op een rechtvaardige en eerlijke manier.

Met vriendelijke groeten Jurgen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2016 19:05

Een C4 dit krijg je altijd, maar een goeie is wat anders.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 04 nov 2016 11:28

Zeker niet zelf je ontslag geven (tenzij je weg wil omdat je een andere baan gevonden hebt of akkoord bent om zonder inkomen thuis te blijven)

Als je geen officieel ontslag kreeg dan je na afloop van je ziekteverlof terug aanmelden zoniet riskeer je ontslag om dringende redenen wegens onwettige afwezigheid.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2016 13:20

Mijn vriendin is vrijdag naar huis gestuurd van haar werk (reden: orders van de baas)
Hier had ze best een document gevraagd dat bewijst dat ze naar huis gestuurd is en niet op eigen houtje opgestapt is.
Aangezien mijn vriendin hier ook nog het voorstel kreeg om zelf ontslag te geven met blanco c4 stel ik mij hier de vraag.
Nooit ingaan op dergelijke vragen.
moest de werkgever haar vrijdag geen c4 overhandigen?
wat met de motivering die 3 dagen na ontslag volgt?
moet werkgever haar ook niet eerst op gesprek toelichten?
Hangt er allemaal van af. Als ik het zo hoor wil haar werkgever haar ontslaan om dringende reden? In dat geval had ze idd haar C4 op haar laatste werkdag moeten krijgen. Bovendien had ze dan ook haar ontslag moeten krijgen binnen de 3 dagen na de zware feiten waarvoor de werkgever haar wil ontslaan, en moet ze ook binnen de 3 dagen een schriftelijke kennisgeving van de reden van ontslag ontvangen. (zie procedure: http://www.elfri.be/ontslag-om-dringende-redenen).

Als dit alles niet in orde is, kan ze het ontslag om dringende reden gerust aanvechten voor de arbeidsrechtbank, en heeft ze dus recht op op zijn minst een verbrekingsvergoeding.
Heeft het zin om de leidinggevende hiervoor persoonlijk terecht te laten staan aangezien ze meerdere malen om hulp heeft gevraagd en telkens genegeerd werd?
En wat zou je die leidinggevende dan precies ten laste willen leggen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”