Overname anciënniteit versus risico's

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

Overname anciënniteit versus risico's

#1 , 30 okt 2016 13:29

Hey

Ik ben van plan om van job te veranderen maar ik vraag me af welke risico's dat concreet betekent.

Ik werk momenteel 10 jaar bij dezelfde werkgever en zou bij mijn nieuwe job wel maar een tijdelijk contract krijgen van 1 jaar.
Ik heb gevraagd om mijn 10 jaar anciënniteit over te nemen.

Welke gevolgen heeft dit vanuit het risico op ontslag, en op de opzeg die de werkgever me dan verschuldigd is?

Is er ook een periode waarin ik in een proefperiode val en ondanks de overname van men anciënniteit toch een verkorte ontslagvergoeding zou krijgen?

Zijn er andere belangrijke details die ik zeker moet/kan vragen om in het contract te zetten?

Merciiii

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 30 okt 2016 16:23

Gevaarlijke situatie naar eventuele uitkering toe mocht je contract niet verlengd worden.

RVA 'zou' kunnen argumenteren dat je een stabiele positie verlaten hebt (meer dan 10 jaar) voor een job met een tijdelijk contract en je daadoor, mocht je na dat ene jaar werkloos worden, niet onafhankelijk van je wil werkloos geworden bent.

Proefperiode is afgeschaft.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 okt 2016 19:24

Gevaarlijke situatie naar eventuele uitkering toe mocht je contract niet verlengd worden.

RVA 'zou' kunnen argumenteren dat je een stabiele positie verlaten hebt (meer dan 10 jaar) voor een job met een tijdelijk contract en je daadoor, mocht je na dat ene jaar werkloos worden, niet onafhankelijk van je wil werkloos geworden bent.
Rva kan dit niet. Zij kijken enkel naar de laatste periode van 20 gewerkte dagen om te kijken of je schuld hebt aan het ontslag.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”