Oneerlijke concurrentie / concurrentiebeding

littlevain
Topic Starter
Berichten: 1

Oneerlijke concurrentie / concurrentiebeding

#1 , 21 okt 2016 11:38

Hallo,

in mijn (toekomstige) arbeidsovereenkomst staat het onderstaande vermeld (zie helemaal onderaan dit bericht).
Moet ik dit interpreteren als een concurrentiebeding, ook al wordt dit woord niet zo vermeld? En kan ik bijgevolg ook de voorwaarden voor een concurrentiebeding gebruiken, om de geldigheid ervan te controleren?

Ik zie bijvoorbeeld dat er geen vergoeding vermeld wordt, wat toch wel verplicht is. De zin "het werken voor een andere werkgever of het doen van zaken voor eigen rekening" lijkt mij ook sterk te beperken - ik kan na dit contract voor geen enkele werkgever meer aan de slag? Er wordt hierbij ook niet gesproken over 'soortgelijke activiteiten'.

Is dit artikel wel geldig? Hoe moet ik dit interpreteren? Of kan ik het gewoon negeren?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten,
littlevain

----

Artikel X – ​Oneerlijke concurrentie

Bij toepassing van artikel 17 van de Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten, zal de werknemer zich er zowel gedurende de overeenkomst als na het beëindigen ervan tot 36 maanden vanaf de dag waarop de dienstbetrekking een einde heeft genomen van onthouden daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of eraan mee te werken op europees grondgebied.

Worden beschouwd als oneerlijke daden van concurrentie:

+ gebruik maken van informatie, klantenlijsten, code, programmatuur, leverancierslijsten van de werkgever waarvan de werknemer in uitoefening van zijn beroepsarbeid kennis kan hebben of heeft gekregen, louter en alleen in zijn eigen belang of in het belang van andere concurrerende bedrijven;

+ gebruik maken van de naam of het logo van de werknemer of diens klanten, in zijn eigen belang of in het belang van concurrerende bedrijven;

+ elke daad die de klanten van de werkgever in verwarring zou kunnen brengen betreffende de werkgever of zijn activiteiten;

+ iedere daad of poging om werknemers van de werkgever ertoe aan te zetten om het bedrijf te verlaten.

+ het werken voor een andere werkgever of het doen van zaken voor eigen rekening.

Elke schending van onderhavig beding zal de bediende verplichten om de schade te vergoeden die geleden wordt door de gestelde daden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 21 okt 2016 11:45

Dat laatste puntje snap ik ook niet, dat zou beter omschreven moeten worden. Voor de rest lees ik niet abnormaal.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 okt 2016 12:34

Met een dergelijk contract kan je enkel bij aan de RVA terecht, zeker door dat laatste punt. Je mag zelfs geen eigen zaak meer beginnen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2016 14:39

Men bedoelt hier wel in de zelfde sector of het zelfde artikel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2016 15:41

Veel werkgevers vergeten wel dat een concurrentiebeding niet "gratis" is. Als ze willen dat een werknemer na zijn ontslag rekening houdt met dit beding, moeten ze die werknemer daar een dikke vergoeding voor betalen. Zie ook: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42012
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 okt 2016 16:05

Er zijn blijkbaar nog meer zaken niet niet kloppen:
Ze eisen dit voor gans het europesche grondgebied terwijl dat in ons land alleen maar mag.
Ze eisen ook 36 maanden terwijl het max maar 12 maanden mag.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”