Hoe lang is de opzegtermijn?

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

Hoe lang is de opzegtermijn?

#1 , 16 okt 2016 21:14

Ik zit in een rare situatie bij mijn huidige werkgever.
Gedurende 4 jaar heb ik hier als jobstudent gewerkt (contracten die om de X aantal weken of maanden werden vernieuwd. Niet op regelmatige basis: soms contract voor zaterdag werk gedurende 2 maand, dan ging ik paar weken op verlof ed)
Na deze 4 jaar kreeg ik een vast contract van onbepaalde duur aangeboden. Contract is eind september 2015 getekend (staat ook zwart op wit op het contract). Op dit contract staat (en dit zie ik nu pas) dat er een opzegtermijn dient gemaakt te worden van 3 maand (wettelijk zou het momenteel 4 weken zijn).
Anderzijds staat er op mijn loonfiche dat ik 5 jaar anciënniteit heb (4jr als jobstudent en 1 jaar vast)..maar hier heb ik nooit iets voor ondertekend. Er is bij mijn vaste aanwerving ook nooit sprake geweest om zomaar 4 jaar anciënniteit cadeau te doen. Dus volgens mij is dit een vergissing van de HR.
Dit is ook de eerste maal dat ik vast/niet als jobstudent werk. Dus eigenlijk heb ik in totaal ook maar 1 jaar werkervaring.

Gezien ik binnenkort van job wens te veranderen wegens heel wat onregelmatigheden: 50u/week werken, geen recuperatie van overuren in verlof/loon, zeer hoge werkdruk,.. wens ik graag te weten wat mijn opzegtermijn is.

Ik redeneer als volgt:
- Op het contract staat dat er een opzegtermijn is van 3 maand: Dit is volgens mij een oud contract van voor de nieuwe wetgeving. Ze kunnen mij niets maken, daar een nationale wet primeert boven een een contract tussen werknemer en werkgever.
- 5 jaar anciënniteit: Hier werd niets van opgenomen in het contract.

Resultaat: 4 weken opzegtermijn. Klopt mijn redenering?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 okt 2016 21:24

Welke dagen had je in september 2015 een contract?

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#3 , 16 okt 2016 21:30

Welke dagen had je in september 2015 een contract?

Vanaf 28/09/2015 heb ik vast contract van onbepaalde duur.
Als jobstudent heb ik altijd de zaterdag gewerkt (gedurende het jaar) en dan eens een maand gedurende de zomervakantie.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 17 okt 2016 06:06

Had je dan voor de zaterdagen van september 2015 een dagcontract of een contract van een maand of meer? Indien dat laatste: van/tot wanneer liep dat exact?

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#5 , 17 okt 2016 10:04

Had je dan voor de zaterdagen van september 2015 een dagcontract of een contract van een maand of meer? Indien dat laatste: van/tot wanneer liep dat exact?
Soms contracten van een maand en soms langer. Heel ongerelmatig wat de duur van contracten betreft. Soms eens een maand, dan had ik examens en kon ik een paar weken niet komen. Dan ineens contract voor 2 maand.
Wel altijd zaterdag contracten en altijd als jobstudent.
Er werd ook nooit gezegd dat er ancienniteit werd meegenomen..dus ik vermoed een foutje van bedrijf. Wil ook geen slapende honden wakker maken..de werkgever kennende zou hij plots kunnen zeggen dat ik opzeg voor 5jr moet doen.
Ik kan ook duidelijk bewijzen dat vast contract vorig jaar werd getekend + heb daarvoor nog nooit vast gewerkt, voor geen enkel bedrijf. Altijd als jobstudent..

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 okt 2016 10:12

een jobstudent kan echter ook een vast contract hebt.

Daarom is het écht nodig om te weten of je op 27/09/2015 ook een contract hebt. WAARSCHIJNLIJK niet en dan zal de opzeg effectief maar 4 weken zijn. Anders KAN het langer zijn, maximaal 6 weken + 1,5 maand.

gumball4000
Topic Starter
Berichten: 78

#7 , 17 okt 2016 10:17

een jobstudent kan echter ook een vast contract hebt.

Daarom is het écht nodig om te weten of je op 27/09/2015 ook een contract hebt. WAARSCHIJNLIJK niet en dan zal de opzeg effectief maar 4 weken zijn. Anders KAN het langer zijn, maximaal 6 weken + 1,5 maand.
Op 27/09 had ik geen contract, daar ik net voor mijn vast contract 2 weken op verlof was (en dus niet als jobstudent kon werken).
Oef, hele opluchting :)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”