Zelf ontslag omdat loon te laat uitbetaald wordt.

FirstAid
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zelf ontslag omdat loon te laat uitbetaald wordt.

#1 , 15 okt 2016 10:14

Beste,

Ik ben met IBO begonnen bij een werkgever en werk sinds 29 augustus 2016 met een vast contract.
In september heb ik daar geen loon van gekregen.
Nu heb ik 14 oktober een storting gekregen van de werkgever, een rond getal, zonder mededeling.
Een loonbrief heb ik (nog) niet.
Dit komt waarschijnlijk omdat ik 13 oktober ziek naar huis ben gegaan en de werkgever mij wil sussen door mij toch uit te betalen.
Ik zit al tot eind deze maand thuis wegens te veel werkstress.

Dit valt vaak voor bij mijn collega's en zij moeten soms zelfs tot 3 weken wachten op hun loon.
Vaak betaalt de werkgever dan maar een bedrag dat helemaal niet overeenstemt met het werkelijke loon.
Soms komt het loon van verschillende rekeningnummers en betaalt hij delen in cash uit.
En dikwijls moeten sommigen dan een deel terugbetalen als hij een herberekening maakt omdat hij dan te veel zou betaald hebben.

Kan ik hiervoor zelf ontslag nemen om dringende redenen? De werkdruk kan ik niet bewijzen maar het te laat en niet correct uitbetalen toch wel met mijn rekening uittreksels?
Ik wil best wel werken, maar ik kan niet ergens anders op gesprek gaan omdat ik daguren presteer. Ook heb ik geen verlofrechten opgebouwd met de IBO.

Bedankt alvast voor het antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FirstAid
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2016 10:29

Ik werk trouwens in paritair comité 149.01 van de elektriciens. Ik ben werkzaam als magazijnier.
In mijn contract staat niet wanneer het loon betaalt wordt maar volgens mij heeft de werkgever zich te houden aan de sectorale overeenkomst daaromtrent.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2016 10:53

Ik werk trouwens in paritair comité 149.01 van de elektriciens. Ik ben werkzaam als magazijnier.
In mijn contract staat niet wanneer het loon betaalt wordt maar volgens mij heeft de werkgever zich te houden aan de sectorale overeenkomst daaromtrent.
staat in de loonbeschermingswet, dien online klacht in bij http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
eventueel vraag je om anoniem te blijven.

de verbreking van de arbeidsovereenkomst vaststellen is een riscante procedure en zelfs je gelijk krijgt ben je nog werkloos afhankelijk van je wil, dus problemen met de rva
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 okt 2016 21:20

als je gelijk krijgt, ben je niet werkloos afhankelijk van je wil... dan is de werkgever immers de persoon die zonder goeie reden je arbeidsovereenkomst verbrak.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”