Attest tewerkstelling

julleke
Topic Starter
Berichten: 14

Attest tewerkstelling

#1 , 12 okt 2016 15:51

Kan er iemand mij bevestigen of een attest van tewerkstelling wordt uitgeschreven door de werkgever of door het sociaal kantoor dat de werkgever gebruikt ? Mijn echtgenote heeft het attest al meerdere malen aan haar voormalig werkgever opgevraagd en nu, na een paar weken wachten, laat haar voormalig werkgever haar weten dat zij dat niet doen en dus dat document moeten opvragen aan het sociaal kantoor en dat het nog even kan duren...
Welke van beiden moet in feite het document opmaken ?

Dank U bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2016 15:55

De werkgever !

Maar de werkgever kan opdracht geven aan zijn sociaal kantoor om dit op te maken en hij betaald daar voor !!

Een sociaal kantoor is niets meer of niks minder dan een gewoon secretariaat die de werkgevers gebruiken om hun sociale papieren op te stellen, maar zij hebben niks te zien met het personeel !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2016 17:35

Kan er iemand mij bevestigen of een attest van tewerkstelling wordt uitgeschreven door de werkgever
wet 3/7/1978
Art. 21. Bij het einde van de overeenkomst is de werkgever verplicht de werknemer (...) (alle sociale bescheiden en) een getuigschrift te overhandigen (, hetzij in papieren vorm, hetzij in elektronische vorm,) waarop enkel de begin- en de einddatum van de overeenkomst en de aard van de verrichte arbeid worden vermeld.
Dat getuigschrift mag geen enkel andere vermelding bevatten, tenzij op uitdrukkelijk verzoek van de werknemer.

U heeft het toch niet over een C4?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

julleke
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 12 okt 2016 18:34

Met dank voor de snelle antwoorden.

Neen, alle documenten, inclusief de C4, werden door de werkgever overhandigd. Enkel dit attest ontbrak en de nieuwe werkgever van mijn echtgenote vraagt het op ter staving van ancienniteit.
De voormalige wergever (een school) werd reeds een aantal maal door mijn echtgenote om dit document gevraagd, maar ze wordt al een paar weken aan het lijntje gehouden met redenen als "de computer is kapot" en "die bepaalde software werkt niet meer". Vandaag kwamen ze opeens met het verhaal dat ze het moesten vragen aan hun sociaal kantoor... Net of ze dat 3 weken geleden niet wisten...

Maar zoals Denlowie zegt, hebben ze blijkbaar het recht om het SAK die opdracht van opmaak van het attest te geven, omdat ze er per slot van rekening voor betalen.

Ik dacht bij mezelf : hoe moeilijk kan het zijn om een Word document te openen, een verklaring te typen dat persoon X bij hen werkzaam was van datum Y tot datum Z, en dat uit te printen op een A4'tje met het logo van de school ?

Ik hoop dat we het snel krijgen...

Nogmaal zeer vriendelijk bedankt !

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”