Aangegeven dat ik weg wil via Email, maar nu krijg ik geen C4

IM-ed
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aangegeven dat ik weg wil via Email, maar nu krijg ik geen C4

#1 , 10 okt 2016 13:48

Beste, Ik heb via een e-mail aan de MD aangegeven dat ik mijn ontslag geef en dat ik de "terms en conditions" wil bespreken. Heb ondertussen deze meeting gehad en ze willen me laten gaan doch ze willen dat ik zelf m'n ontslag geef en willen mij geen C4 geven daar dit hoge ontslagvergoedingen met zich mee zou (kunnen) brengen.
1. Kan mijn mail als officieel ontslag document gelden?
2. Kan ik een C4 vragen en onderhandelen over de opzeg vergoeding en deze eventueel tot een minimum beperken?
3. Welke opties zijn er eventueel nog?
Hoogachtend
IM-ed

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 10 okt 2016 14:13

1. Ja, dit kan. Maar als ze niet schriftelijk bevestigen dat ze je mail ontvangen hebben, heb je geen bewijs dat ze hem ontvangen hebben.
Als je dit nu dus nog niet hebt, stuur je best een aangetekende brief om je ontslag aan te kondigen. Hiervan kunnen ze niet zeggen dat ze deze niet ontvangen hebben.

2. Ja, meer zelfs: ze zijn verplicht een C4 te geven.
Laat je niet in de luren leggen door hun verkoopspraatjes dus.

Wat bedoel je met opzegvergoeding?
Als jij je ontslag geeft, is het toch de bedoeling dat je nog een tijd gaat werken daar; de zogenaamde opzeg?
Of beslist het bedrijf zelf dat dit niet nodig is? Want in dat geval moeten zij de vergoeding aan jou betalen.
Enkel in het geval jij eenzijdig zou beslissen dat je niet meer komt werken, moet jij die vergoeding aan hun betalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2016 15:02

Als men zelf ontslag neemt moet men u geen ontslag vergoeding uit betalen !

Een C4 dit krijg je altijd, maar als je zelf ontslag neemt zal dit ook zo op je C4 staan en zal je dus geen werkloosheidsvergoeding trekken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

IM-ed
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2016 15:18

Geachte, dank voor jullie reacties. Ik wil echter mijn ontslag niet zelf indienen maar vraag hun om mij te ontslaan daar samenwerking niet meer mogelijk is! Ik wil van mijn kant wel afzien van de hoge ontslag vergoeding (bijna 2 jaar) maar ik wil een officiële C4 van hun.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 okt 2016 15:25

Wettelijk mag je werkgever zo iets niet geven, daar kan hij serieuze problemen mee krijgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 okt 2016 15:54

Jij wil dus verder leven op kosten van de overheid. (en van ons allemaal)

IM-ed
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 okt 2016 15:55

Neen is zeker niet mijn bedoeling!!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 okt 2016 15:59

Je begrijpt toch dat je werkgever zich op zeer glad ijs zou begeven wanneer hij dit doet, jij gaat na een twee tal maanden naar de vakbond en je zegt ik heb te weinig opzegvergoeding gekregen en je werkgever kan het gelag betalen, ik zou dit persoonlijk ook nooit toestaan .
Ik zou wel toestaan dat je onmiddellijk mag vertrekken als je zelf je ontslag neemt !

En je mail naar je werkgever is ook niet van het slimste geweest hoor!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 okt 2016 16:25

Geachte, dank voor jullie reacties. Ik wil echter mijn ontslag niet zelf indienen maar vraag hun om mij te ontslaan daar samenwerking niet meer mogelijk is!
Dit is zo illegaal als maar kan zijn. Ofwel wil je zelf weg bij een bedrijf en dan geef je je ontslag, ofwel blijf je er werken. Punt, andere lijn. Je wergever "vragen om je te ontslaan" is sociale fraude... Je geeft hier duidelijk aan dat jij het bent die weg wilt, dan moet je ook zelf he initiatief nemen en de gevolgen dragen (= geen recht op werkloosheidsuitkering voor een bepaalde periode).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 okt 2016 16:58

Geachte, dank voor jullie reacties. Ik wil echter mijn ontslag niet zelf indienen maar vraag hun om mij te ontslaan daar samenwerking niet meer mogelijk is!
Dit is zo illegaal als maar kan zijn. Ofwel wil je zelf weg bij een bedrijf en dan geef je je ontslag, ofwel blijf je er werken. Punt, andere lijn. Je wergever "vragen om je te ontslaan" is sociale fraude... Je geeft hier duidelijk aan dat jij het bent die weg wilt, dan moet je ook zelf he initiatief nemen en de gevolgen dragen (= geen recht op werkloosheidsuitkering voor een bepaalde periode).
vragen om te ontslaan is geen sociale fraude. Iemand ontslaan op zijn vraag en geen echte reden van einde arbeidsovereenkomst geven, dat is sociale fraude, toch minstens als men op die manier sociale rechten wenst op te bouwen die men eigenlijk niet hoort te hebben.

Vragen om ontslagen te worden is op zich echter een perfect wettelijk normale rechtshandeling.

Nu, concreet:
1. Kan mijn mail als officieel ontslag document gelden?

Ja. Echter dan wel als opzeg met verbreking, waardoor u dus een aantal weken (max 13) verbrekingsvergoeding dient te betalen. Dus best een reguliere opzeg geven.

2. Kan ik een C4 vragen en onderhandelen over de opzeg vergoeding en deze eventueel tot een minimum beperken?

Een C4 MOET u krijgen NA uitdiensttreding. Een C4 is immers verplicht als een van de sociale documenten (zie: http://www.rva.be/sites/default/files/a ... age_NL.pdf voor een leeg exemplaar van een C4). U zal waarschijnlijk dit document niet bedoelen, maar u bedoelt wss dat u door de werkgever wil ontslagen worden en van hem een ontslagbrief wil krijgen. Dit is hij natuurlijk niet verplicht. Als u zelf weg wilt gaan, dient u uw ontslag te geven en de opzegtermijn te presteren. Over die opzegtermijn kan u onderhandelen, maar u kan niks eisen. De maximumduur, behalve enkele specifieke functies (met specifieke lonen), is 13 weken.

3. Welke opties zijn er eventueel nog?

Naast de bovenstaande (verbreking & opzeg) kan u ook nog in onderling akkoord iets overeenkomen. Daarmee hoeft u dan geen opzeg te doen. Als de werkgever u bereid is te ontslaan, kan u ook uw tegenopzeg geven (max 4 weken opzeg). Echter, opnieuw, de werkgever is daartoe niet verplicht.

En voor alle duidelijkheid: telkens als u uw ontslag geeft of u de opzegtermijn verkort, hebt u geen recht op een werkloosheidsuitkering (of pas na ee sanctie van 4 tot 52 weken, afhankelijk van uw situatie).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 okt 2016 10:08

vragen om te ontslaan is geen sociale fraude. Iemand ontslaan op zijn vraag en geen echte reden van einde arbeidsovereenkomst geven, dat is sociale fraude, toch minstens als men op die manier sociale rechten wenst op te bouwen die men eigenlijk niet hoort te hebben.
JPV, je bent spijkers op laag water aan het zoeken... :roll: :roll: :roll: De vraag stellen aan de werkgever om te frauderen, is op zich inderdaad niet strafbaar, dat is waar. Maar als de werkgever geen intentie heeft om een werknemer te ontslaan, en die intentie is er "plots" wel nadat de werkenemer vraagt of de werkgever hem wil ontslaan, dan is dit sociale fraude. De werkgever en werknemer kunnen het dan nog zo bedisselen dat hen juridisch niets ten laste kan gelegd worden, maar ik denk dat we op dit forum toch iets verder dan dat mogen kijken, niet? Ons sociaal systeem staat al genoeg onder druk, dat we dit soort van misbruiken hier zeker niet moeten aanmoedigen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 11 okt 2016 12:07

De vraag stellen aan de werkgever om te frauderen, is op zich inderdaad niet strafbaar, dat is waar. Maar als de werkgever geen intentie heeft om een werknemer te ontslaan, en die intentie is er "plots" wel nadat de werkenemer vraagt of de werkgever hem wil ontslaan, dan is dit sociale fraude.
Noch de vraag stellen als werknemer, noch het ontslag geven als werkgever op vraag van de werknemer is sociale fraude.

Dat zal zonder speciale constructies kunnen gebeuren en zal door geen enkele inspectiedienst reden zijn voor een onderzoek omdat er gewoon zelfs geen schijn van fraude of misbruik is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 okt 2016 12:33

het ontslag geven als werkgever op vraag van de werknemer is sociale fraude.
Het probleem is inderdaad dat het niet bewijsbaar is... Maar iemand die VRIJWILLIG zijn werk wil verlaten, maar aan zijn werkgever vraagt om zijn ontslag te kunnen krijgen, zodat hij wel een werkloosheidsuitkering kan genieten (waar hij eigenlijk geen recht op heeft als hij zelf zijn werk wil opgeven), noem ik WEL sociale fraude.

Ik vind het echt beneden alle peil dat jij hier doodeenvoudig zegt: "Ja, mensen, het kan toch niet opgespoord worden, dus als je je werk beu bent, maar wel werkloosheidsuitkering wil genieten, zorg dan dat je het op een akkoordje gooit met je werkgever zodat hij uw ontslag geeft." Want daar komt het wel op neer. Maar bon, dat wij een totaal verschillende visie hebben op sociale rechtvaardigheid, is ondertussen wel duidelijk... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 okt 2016 12:39

De RVA durft dit toch aan werkgevers de reden vragen waarom die persoon niet meer in dienst is, en het zijn zij die beslissen of je in aanmerking komt voor je uitkeringen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 okt 2016 12:47

De RVA durft dit toch aan werkgevers de reden vragen waarom die persoon niet meer in dienst is, en het zijn zij die beslissen of je in aanmerking komt voor je uitkeringen.
Tja, maar als de werkgever gewoon meespeelt en zegt "hij voldeed niet meer" of iets in die zin, is voor de RVA ook de kous af. Het valt, zoals JPV zegt, zo goed als niet te controleren. Maar dit maakt het niet minder verachtelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”