Artikel 60 bis

WatEenGedoe
Topic Starter
Berichten: 49
Juridisch actief: Nee

Artikel 60 bis

#1 , 29 sep 2016 10:47

-Tewerkstelling artikel 60 als vrijwilliger lokale dienst economie

Mijn problemen begonnen ongeveer 3 maanden terug de kop op te steken. Ik weigerde toen nog te werken voor mijn werkgever. Dit had 2 redenen:

-Asbest

Meerdere malen werden er werken aan asbest uitgevoerd zonder enige inlichting hierover of bescherming hiertegen. Ik had dit al enkele malen gemeld bij de bazen, maar dit viel iedere keer weer in dovemansoren. Hetzelfde bij het OCMW, mijn werkgever. Zij gaven mij 2 opties: ofwel geen loon of gaan werken waar ik mij, derden en milieu sta te vergiftigen. Er heeft toen een bespreking plaatsgevonden, waar ik niet op aanwezig kon zijn, tussen de trajectbegeleider van het OCMW en de technisch begeleiders waar ik was tewerkgesteld. Zij erkenden een éénmalig feit, maar claimden dat er geen probleem was met de behandeling van asbest in hun bedrijf. Zij gebruikten facturen van het containerpark om aan te tonen dat er geen probleem was. Op geen enkele factuur stond asbest vermeld. Maar dit was juist 1 van de problemen. Het asbest werd met het gewone bouwpuin gegooid en afgevoerd. Is toch normaal dat er dan geen asbest vermeld staat op de facturen.

-Zwartwerk

Meerdere malen heeft 1 van de technisch begeleiders mij het voorstel gedaan om aan zwartwerk te doen. Hij probeerde mijn moeilijke financiële situatie hierin tegen mij te gebruiken. Ik heb dit steeds geweigerd. Hij lijkt mij zijn positie in dit bedrijf te misbruiken om zelf en anderen aan zwartwerk te kunnen laten doen. Andere werknemers deden wel aan zwartwerk. Zo werd er regelmatig op een manier gewerkt, waardoor het werk nooit op tijd af zou geraken en/of dat kwaliteit afleveren, onmogelijk was. Dit zodat er na de uren, kon aangeklopt worden bij de klant om het werk af te maken, in het zwart. De klant werd dus 2x in het zak gezet. Een klant heeft deze manier van "werken" mij eens bevestigd gehad. Op de dag van deze bevestiging, heeft de technisch begeleider mij een orale lijst bezorgd, van adressen waar ik wel eens kon gaan aankloppen. Adressen waar hij wist dat er nog werk was nm. tuinbeschutting plaatsen. Waarschijnlijk deed hij dit omdat hij wist dat de aap uit de mouw was en een ultieme poging wou doen om mij hierin te betrekken. Ik heb niets tegen wat bij verdienen hier en daar, maar deze methode was mij toch een brug te ver. Dit lijkt mij de zwakke posities van zowel klant als werknemer uitbuiten, om er wat aan te kunnen verdienen.

Na weeral eens geknoei met asbest, een werknemer sloeg een asbestplaat op de werf gewoon in stukken, en nog maar eens geen gehoor hierin te hebben gevonden, heb ik vanaf toen geweigerd nog te werken voor dit bedrijf. Dit was tijdens de laatste maand van mijn 6 maanden durende tewerkstelling. Tijdens deze periode, de laatste maand, heb ik deze problemen proberen te bespreken met het OCMW. Hier vond ik ook geen gehoor. Ze hebben mij dan ook proberen te ontslaan tijdens deze periode. Hierop heb ik gereageerd dat ik niet verplicht om in asbest te staan werken zonder de nodige bescherming hiertegen. Ik was ook in het bezit van een verklaring van de dokter waarop dit ook stond. Er heeft toen geen ontslag plaatsgevonden maar heb ik ook geen loon ontvangen voor de maand augustus. Er was wel een leefloon aangevraagd voor de maand augustus, maar dit is ook geweigerd.

Zo heb ik dus het gevoel dat ik gestraft word voor het opkomen van mijn rechten en die van anderen. Mijn vraag is dus: Heb ik het recht dit gevoel te hebben en zoja, wat kan ik hiertegen beginnen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding