strikt niet-concurrentiebeding

honbo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

strikt niet-concurrentiebeding

#1 , 25 sep 2016 15:12

Zit sinds mijn afstuderen in de IT sector en dit staat als niet-concurrentiebeding in mijn arbeidscontractt:

"… uitdrukkelijk verboden om een gelijkaardige activiteit uit te voeren aan degene die hij uitoefende op het ogenblik van de verbreking van deze overeenkomst in dienst van een bedrijf dat een “concurrerende activiteit” voert aan deze van [bedrijf waar ik werkzaam ben] en/of voor zijn eigen rekening een bedrijf op te richten dat een “concurrerende activiteit” voert aan deze van [bedrijf waar ik werkzaam ben] en/of hieraan rechtstreeks of onrechtstreeks deel te nemen.

In het kader van onderhavig beding strekt het begrip “concurrerende activiteit" zich uit tot elke activiteit die betrekking heeft op de ontwikkeling en de integratie van softwareoplossingen op basis van [softwarepakketnaam zonder versienummer] binnen een bedrijf met als core activiteit het implementeren van [softwarepakketnaam zonder versienummer].

Onderhavige verplichting is van toepassing gedurende negen maanden na het einde van de arbeidsrelatie en is beperkt tot Belgisch grondgebied.
"


Dus als ik het goed begrijp, kan/mag ik niet hetzelfde doen, noch bij een andere bedrijf, noch als zelfstandige ... klopt dit? Is dit wettelijk ? :shock: :evil:

Zo ja, wat zijn de beste "alternatieven" of constructies om dit te "omzeilen" ? Bijvoorbeeld project gedurende 9 maanden in Nederland doen ?

Thanks voor enig inzicht of advies !!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
spurnd
Berichten: 95

#2 , 26 sep 2016 09:58

zit zelf ook in de IT. er zijn wel heel wat voorwaarden aan verbonden.

hier kan je al wat info lezen: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=42012

Als je (ex-)werkgever dit wil afdwingen zal hij jou ook een vergoeding moeten betalen van minstens de helf van je brutoloon zolang dit beding loop. in jou geval dus 4.5 maand brutoloon.

Zowiezo ligt ook de bewijslast dat je bij de concurrentie werkt en hier effectief concurrerend werk doet, ook bij jou ex-werkgever, wat vaak ook al niet evident is

Blaatpraat
Berichten: 3791

#3 , 26 sep 2016 10:38

Dat wat spurnd zei inderdaad.

Zoals je kunt lezen op die pagina, moet je voldoen aan heel wat voorwaarden voordat die bedding geldig kan zijn.
Vermoedelijk zal je nog niet eens het minimum brutoloon hebben dat noodzakelijk is (meeste schoolverlaters krijgen dat loon niet), waardoor die bedding nietig zal zijn in jouw geval.

Reclame

honbo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2016 14:08

Ok thanks. Interessante link :)


Ik voldoe dus aan de voorwaarden, al weet ik niet welke Cao ik onder val... Kan ik dat ergens zelf vinden? Heb al op loonbrief gekeken maar vind het niet direct.

spurnd
Berichten: 95

#5 , 27 sep 2016 20:31

Moet toch echt wel ergens op je loonbrief staan. staat er nergens Particair Comite, met daar een nummer achter? Goede kans dat je onder 200 valt als bediende...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 sep 2016 09:23

Ok thanks. Interessante link :)


Ik voldoe dus aan de voorwaarden, al weet ik niet welke Cao ik onder val... Kan ik dat ergens zelf vinden? Heb al op loonbrief gekeken maar vind het niet direct.
eventueel op de jaarrekening van het bedrijfs (bij de sociale balans). te vinden via www.nbb.be

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”