informeren opzeggen interim na weigeren vast contract

jepPol
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

informeren opzeggen interim na weigeren vast contract

#1 , 22 sep 2016 16:23

Beste,

in juni begon ik met werken via interim. Dit ging duren tot eind augustus maar we zijn nu eind september en het wordt telkens verlengt via weekcontracten. Aangezien ik plannen heb in verband met het kopen van een huis zou ik graag een vast contract willen krijgen. Hier hebben we over gesproken maar de aandacht gaat eerst na de fusie van 2 bedrijven. Kan ik dreigen met een ultimatum (datum na de volledige fusie) om tegen dan ofwel een vast contract te krijgen of het contract te verbreken zonder dat ik bang moet zijn ook mijn werkloosheid te verliezen?

Dank u wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 sep 2016 16:38

In principe kan het weigeren van een nieuwe contract via interim beschouwd worden als een vrijwillige werkverlating en zorgt dit er dus voor dat u geen recht hebt op werkloosheidsuitkeringen. In de praktijk komt het zo ver wel meestal niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2016 16:46

Je kan ook naar een vaste job proberen uitkijken. Als je zo'n job gevonden hebt, kan je je interimcontract niet meer verlengen. Aangezien het toch op weekbasis is, kan je zo goed als onmiddellijk bij een andere werkgever beginnen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

jepPol
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2016 16:58

Beste,
Natuurlijk zoek ik een vaste job, maar omdat ik een 40uren week krijg maar via een interim contract enkel 2u extra betaald word en geen extra dag heb om te solliciteren, is dit moeilijk. Het moment dat ik volledig werkloos heb, zal ik natuurlijk niet blijven stilzitten (met een werkloosheid kan je moeilijk naar de bank gaan, zie plannen boven). Maar ik wil het gebruiken waar het voor dient, een valnet zodat ik de juiste job vindt zonder dat er elke week opnieuw verlengt wordt en het vast contract telkens wordt uitgesteld. Mijn grootste vrees is dat ondanks dat er werk bijkomt ze het enkel verlengen tot de werkdruk minder hoog is of het blijft aanlengen tot in de eeuwigheid zonder dat ik weg kan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 sep 2016 17:06

Je kan gerust op sollicitatiegesprek gaan na de werkuren. Veel potentiële werkgevers hebben daar alle begrip voor. Ik ben ondertussen twee keer van job veranderd, en heb de selectiegesprekken / sollicitatiegesprekken / tekenen van de contracten, steeds na de werkuren gedaan. Maar bon, we wijken af...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Daemon
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2016 15:22

Ik heb ook een vraagje..

Ik heb via interims al meerdere jobs gehad van een week of langer en elke keer zijn die stopgezet geweest

Maar nu heeft 1 van die bedrijven mij terug gebelt voor toch eens te proberen waardoor ik een contract van bepaalde duur ging krijgen en daarna een vast contract van onbepaalde duur

Maar nu heeft de interim die me toen die job bij dat bedrijf gegeven heeft dat stopgezet..
Oftewel moet dat bedrijf nu een boete betalen van duizenden euros per maand oftewel moet dat bedrijf mij terug via die interim aannemen.
Maar via interim ben ik in feite duurder dus is dit niet echt een oplossing voor dat bedrijf..

Wat kan ik doen zodat ik toch dat contract kan krijgen zonder dat de interim er zich mee bemoeit?

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 22 nov 2016 15:25

Daemon: best een eigen topic beginnen ipv het topic van iemand anders te kapen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 nov 2016 15:32

Je had hier best je eigen topic voor gestart. Misschien kan een moderator uw vraag alsnog afsplitsen in een apart topic.

Maar om op uw vraag te antwoorden: ik denk niet dat je het interimkantoor aan de kant kan zetten. Er zal in hun contracten met de bedrijven waar zij mensen aan "leveren", inderdaad wel boeteclausules opgenomen zijn als die bedrijven in interimmers "inpikken". Het enige dat kan gebeuren, is dat het bedrijf dat je wenst, bereid is de boete te betalen aan het interimkantoor (of tot een overeenkomst te komen), en je daarna in dienst nemen. Ik ken genoeg voorbeelden waar een bedrijf dat echt tevreden was van een interimkracht, met het interimkantoor tot een overeenkomst kwam om mits een financiële vergoeding, de interimkracht toch kon aannemen.

Hangt er dus allemaal van af wat uw potentiële werkgever bereid is om te doen, en tot wat het interimkantoor bereid is.

De clausules spreken meestal over een bepaalde periode, bijvoorbeeld: een bedrijf mag tot een jaar na terwerkstelling van een interimkracht bij hen, diezelfde interimkracht niet in dienst nemen, zelfs al zou deze zijn ontslag geven bij het interimkantoor. In zo'n geval zou je je ontslag kunnen geven bij dat interimbureau, een jaar iets anders gaan doen en dan alsnog in dienst gaan bij de werkgever, maar praktisch is dit niet echt een optie, vermoed ik (geeft je ook geen enkele zekerheid: als de werkgever na een jaar van gedacht veranderd is, sta je daar mooi).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”