Eenzijdige functiewijziging of ontslag na falen promotie examen

dontworry
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Eenzijdige functiewijziging of ontslag na falen promotie examen

#1 , 22 sep 2016 14:11

Beste,
Recentelijk heb ik me aangemeld voor een hogere functie op mijn werk. Dit ging gepaard met een opleidingsperiode en afsluitend een examen. Jammer genoeg ben ik voor dit examen niet geslaagd. Ik hoopte te kunnen terugkeren naar mijn oude functie(dit moest worden voorgelegd aan een leidinggevende). Nu heb ik te horen gekregen dat ik mijn oude job niet kan hervatten en werd me de keuze aangeboden om enerzijds een andere functie aan te nemen met een lager loon op een andere dienst of het krijgen van mijn ontslag (met uitbetaling).

Mijn vraag enerzijds of het kan dat men mijn oude job niet wil teruggeven en anderzijds of het niet aannemen van die aangeboden functie een reden is voor me te ontslaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2016 16:13

Ik zou aannemen dat je sowieso recht hebt om je oude job te blijven uitoefenen. Indien niet, zou dit betekenen dat men je min of meer kan verplichten om te promoveren tot een hogere functie, of dat je anders een lagere functie moet uitoefenen. Dit lijkt me niet correct. Indien je aangesloten bent bij een vakbond, zou ik dit eens aan hen voorleggen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 25 sep 2016 07:29

Ik zie niet in waarom het bedrijf dit niet zou mogen doen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2016 09:30

Ik zie niet in waarom het bedrijf dit niet zou mogen doen.
Dus een bedrijf mag u zeggen: "Kijk, ofwel die je mee aan een examen (en slaag je) om een hogere positie the bekomen, ofwel krijg je een lagere positie met lager loon of ontslag"? Lijkt me voor een arbeidsrechtbank nogal moeilijk stand te houden, eerlijk gezegd. Voor zover ik weet mag een werkgever niet zomaar éénzijdig het loon van een werknemer verlagen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 26 sep 2016 10:42

Het bedrijf kan dat niet zeggen, want ze zeggen dat niet.

Zoals ik het lees heeft iemand een promotie gekregen nadat die ZELF ervoor gesolliciteerd heeft. Dat dit gepaard gaat met een opleidingsperiode en een examen, betekent op zich niks. De terugkeer naar een andere (vorige) functie is iets dat sowieso niet geëist kan worden, werkgever beslist zo'n dingen naar eigen goeddunken of die persoon na de promotie bvb nog gemotiveerd kan zijn voor zo'n lagere functie. Werkgever moet natuurlijk de ontslagprocedure respecteren indien hij oordeelt dat die persoon niet meer geschikt is. Alternatieven kan hij vrij aanbieden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 sep 2016 11:25

Zoals ik het lees heeft iemand een promotie gekregen nadat die ZELF ervoor gesolliciteerd heeft.
Je hebt gelijk. Om één of andere reden had ik de indruk dat het bedrijf de TS opgedragen had om mee te dingen naar die hogere positie, maar als ik het herlees heeft hij zelf "een gooi" gedaan naar die positie. In dat geval kan hij idd niet echt iets eisen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”