van arbeider naar bediende (vakantiegeld)

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

van arbeider naar bediende (vakantiegeld)

#1 , 16 sep 2016 11:36

beste,

Ik ben nu reeds een jaar aan het werk bij een nieuwe werkgever, maar er zou nog een probleem zijn met vakantiegeld.

de situatie voor ik op mijn huidige werk begon was, ik was arbeider met recht op 20 dagen verlof, en val ziek op 15 februari 2015; ik wil terug beginnen met werken in juli (15de) werkgever zegt mij dat ik niet meer moet terugkomen en geeft mijn ontslag. nu, mijn vorige werkgever werkte met collectief verlof, dus heb ik mijn dagen niet kunnen opnemen (per geluk dat mijn nieuwe werkgever hier begrip voor had en me toch enkele dagen liet nemen van deze verlofdagen)
Ik begin met werken bij mijn nieuwe werkgever als bediende op 21 september 2015.

Probleem is nu, ik heb in mei van dit jaar (2016) mijn vakantiegeld ontvangen van vorige werkgever. en vakantieattest moeten doorsturen naar mijn huidige werkgever.
hoe zit dit met de verloning. (ik was eerst arbeider, en nu bediende), aangezien hier "discussie" over is ontstaan met het sociaal bureau,dat instaat voor ons salaris.

is het de bedoeling dat mijn werkgever mijn vakantie dagen totaal niet betaald dit jaar, of verlies ik mijn vakantie geld of iets dergelijks? aangezien ik nog recht had op de 20 dagen van het werken bij mijn vorige werkgever, en ik deze toch al voor een deel heb opgenomen, zonder in te boeten op mijn loon.

Alvast bedankt voor een spoedig antwoord.
mvg
Steve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2016 12:08



is het de bedoeling dat mijn werkgever mijn vakantie dagen totaal niet betaald dit jaar, of verlies ik mijn vakantie geld of iets dergelijks?
verdien je nu als bediende meer of minder dan toen je nog arbeider was?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2016 12:14



is het de bedoeling dat mijn werkgever mijn vakantie dagen totaal niet betaald dit jaar, of verlies ik mijn vakantie geld of iets dergelijks?
verdien je nu als bediende meer of minder dan toen je nog arbeider was?
Ik verdien op dit moment meer als toen ik arbeider was, toen ik arbeider was was loon +- 1400 netto (bruto moet ik nog eens nakijken) op dit moment verdien ik netto 1660, incl een heel deel bonussen (thuiswerk, werkbonus etc)

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 17 sep 2016 18:40

In grote lijnen:

Voor de periode 1/1 - 21/9 bouwde je nog vakantierecht op bij je vorige werkgever. Dit werd in mei 2016 (of vroeger nl bij je ontslag) of zo door de arbeidersvakantiekas uitbetaald (enkel en dubbel). Bij bedienden wordt dit door de werkgever bij t ontslag uitbetaald. Wanneer dit voor arbeiders uitberaald wordt weet ik niet zeker: ofwel ook bij ontslag ofwel in mei van t jaar erop.

Voor de periode 21/9 - 31/12 bouwde je al vakantierecht op bij je huidige werkgever. Dit gedeelte werd in mei uitbetaald. Je kreeg van je huidige werkgever dus een dikke 3/12 e enkel en dubbel of +- een half maandloon.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”