halftijds werken naar medische overmacht

fredje400
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

halftijds werken naar medische overmacht

#1 , 12 sep 2016 20:32

werk al 33JAAR in metaal wegens rugprobleem 2maal geopereerd
ben nu een 1.5 jaar thuis een mocht op proef 2maand 50% halftijds
aangepast werk doen baas was akkoord en alles was in orde ik mocht 1oktober beginnen
nu moest ik bij hen gaan een hij verteld mij dat ik toch naar ander werk moest uitzien omdat er geen aangepast werk is EN dat ik het werk niet zou aan kunnen naar hij wil niet dat ik het probeer
ik zou van hen bij de dokter moeten gaan en zeggen dat ik mijn werk niet meer aankan
wat is jullie advies
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 12 sep 2016 21:30

Niet doen. Er is geen enkele reden waarom jij dit wél zou doen, tenzij je reeds een andere job zou hebben.

fredje400
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2016 21:37

hij wil niet dat ik halftijds begin moet ik weer op invalititijd

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 sep 2016 22:36

Idd, maar als je medisch ontslag hebt, beland je ook op invaliditeit of werkloosheid. Geen betere situatie dus.

fredje400
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 sep 2016 14:54

ben bij huisarts geweest en zegt dat medishe overmacht misschien het beste voor mij is omdat fulltime werken er toch niet meer zal inzitten en halftime is een vraagteken
word nu doorgestuurd naar mijn rugdoktor voor een beslissing binnen en twee maand sta nu weer invaliet er is nog geen beslissing
ik had gehoord dat voor je medische overmacht geef je bij de arbeidsgeneesheer gaat voor een gesprek

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 15 sep 2016 16:26

een huisarts kent NIETS van arbeidswetgeving. Hij kan dus ook niet oordelen of er een voordeel zou zijn om je ontslag te geven. Ga gerust naar je vakbond, die zal ook geen enkel voordeel van ontslag geven kunnen tonen.

Enig voordeel dat je kan hebben is dat je geen druk van je werkgever meer kan hebben. Maar als je ietwat tegen die druk bestand bent, kan je enkel maar voordelen hebben door onder contract te blijven. Dat voordeel loopt soms in de duizenden euro's op (bvb bij een faillissement).

fredje400
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 sep 2016 19:02

ja daarin heb je wel gelijk

fredje400
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2016 07:05

ben nog altijd onder contract bij mijn baas
volgengs de nieuwe wet op 1decender is de baas verplicht u aangepast werk te geven of hij moet een opzegvergoeding betalen
klopt dat

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 27 nov 2016 08:16

klopt niet. Beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht blijft mogelijk indien de werkgever geen aangepast werk kan geven.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”