Interim vast, toch niet zo vast...

MiaH
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Interim vast, toch niet zo vast...

#1 , 24 aug 2016 02:39

Beste. Ik ben enkele maanden geleden mijn (interim) job kwijtgeraakt nadat ik weigerde nog gratis overuren te kloppen. (Wat volgens mij ook al een overtreding is)
Nu botste ik toevallig op een aantal regels over interim met vast contract.
In september 2014 solliciteerde ik voor een job waarvan online te lezen staat 'Soort job: Interim met optie "vast werk" '
Paar maand geleden heb ik dus nog steeds geen vast contract ontvangen. Helaas moest ik zelf ineens niet meer de volle week komen waardoor ik zeker geen zin meer had om nog extra gratis na te blijven voor een probleem mee op te lossen. Dag erna kreeg ik bericht van interim dat na bijna 2 jaar mijn contract niet word verlengd.
Ik zoek dus nieuw werk en door deze slechte Interim ervaring ben ik niet zo gek fan meer van interimcontracten. Dus ging ik zoeken naar maximum duur en andere regels waar een werkgever zich aan moet houden. Nu las ik dat bij een optie vast normaal maar een duur mag zijn van 9 maanden. Ik zag ook dat er normaal op mijn contract zou moeten staan instroom maar hier staat vermeerdering. Bij functie/statuut staat er zelfs opleiding voor de job.
Kan dit eigenlijk zomaar? Ik ging er naïef van uit dat eigenlijk alles wel klopte en heb nooit echt verder gezocht. Maar nu ik dit tegen kwam ben ik me toch wel wat vragen beginnen stellen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 aug 2016 05:34

Optie vast heeft geen enkele wettelijke betekenis. Er is ook geen maximumduur bij vermeerdering van het werk.

MiaH
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2016 08:15

Optie vast heeft geen enkele wettelijke betekenis. Er is ook geen maximumduur bij vermeerdering van het werk.
Ik haalde deze informatie uit een artikel lijkend op deze:
https://www.accentjobs.be/nl/blog/2015/ ... -wetgeving

https://www.vdab.be/magezine/aug13/interim.shtml

Klopt deze informatie dan niet meer?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 aug 2016 08:42

die info klopt ENKEL voor uitzendkrachten die via het motief instroom in dienst genomen worden. Niet voor uitzendkrachten die via een ander motief in dienst genomen worden.

De regelgeving die men bespreekt is deze (vanaf pagina 13)
http://www.cnt-nar.be/CAO-COORD/cao-108.pdf (tekst is redelijk goed leesbaar, dankzij het commentaar)

Er is in theorie wel een maximumduur bij vermeerdering van het werk (18 maand), maar in de praktijk is die omzeilbaar (zie art. 5 §2 van bovenstaande reglementering).

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2016 09:32

Beste. Ik ben enkele maanden geleden mijn (interim) job kwijtgeraakt nadat ik weigerde nog gratis overuren te kloppen. (Wat volgens mij ook al een overtreding is)
als die overuren te bewijzen zijn kan je ze mss nog ontvangen, je kan anoniem(voor de werkgever/gebruiker) en online een onderzoek vragen http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552

Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

MiaH
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 aug 2016 12:20

die info klopt ENKEL voor uitzendkrachten die via het motief instroom in dienst genomen worden. Niet voor uitzendkrachten die via een ander motief in dienst genomen worden.
Super bedankt al voor je respons.
In de vacature die ik nog steeds in online cache kan bekijken was er sprake van (ik Copier even letterlijk)

Contract

Tijdsregeling: Voltijds
Dienstregeling: 2 ploegenstelsel
Soort job: Interim met optie "vast werk"


Dan moest de interim er eigenlijk wel instroom hebben gezet in plaats van vermeerdering. Of zijn ze dit dan eigenlijk niet verplicht? Indien niet is het ergens dan toch beetje foute reclame voor de job geweest ook?
Nu weet ik al beter waarop te letten en zullen ze me (hopelijk) geen tweede keer liggen hebben. Maar ik heb maar beperkte kennis van allerhande administratie toestanden dus het is voor een gewone werknemer als ik dan toch moeilijk om te zien dat hier fout in zat.
Heb mijn lesje nu wel geleerd en zal mijn contracten in de toekomst toch iets beter proberen begrijpen en uitpluizen. :-D
Laatst gewijzigd door MiaH op 24 aug 2016 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

MiaH
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 aug 2016 12:22

als die overuren te bewijzen zijn kan je ze mss nog ontvangen, je kan anoniem(voor de werkgever/gebruiker) en online een onderzoek vragen http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552
Hartelijk dank voor ook uw respons.
Ik heb wel getikt aan een tikklok maar ik ga er beetje van uit dat deze gegevens in een exel bestandje of iets dergelijks terecht komen en dan veranderd worden.
Ik kan misschien nog wel mensen vinden die annoniem zouden willen bevestigen dat ze ook werden verwacht om gratis overuren te presteren.
Het is zo dat veel met cijfers werd gewerkt om de mensen te evolueren. Dit resulteerde niet enkel tot vals spelen en sjoemelen om bepaalde cijfers beter te krijgen zodat die van de bureau denken dat je goede cijfers draaide, maar dus dat een aantal mensen paar keer hadden gekozen om fouten die ze gemaakt hadden op te lossen na hun uren om zo toch hun mooie cijfer te behouden. Uiteraard verwachte de baas dan dat iedereen zo maar moest denken en gratis na de uren problemen gaan oplossen. Waardoor ook een aantal vaste werknemers af en toe op hun tanden moesten bijten. Niemand durft daar stappen te ondernemen en de persoon die vakbonsverantwoordelijke was stelde ook niet zo heel veel voor. Het grootste deel van de werknemers zijn laag of ongeschoold of van andere herkomst en dus bang om hun job te verliezen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 24 aug 2016 20:49

Dan moest de interim er eigenlijk wel instroom hebben gezet in plaats van vermeerdering. Of zijn ze dit dan eigenlijk niet verplicht? Indien niet is het ergens dan toch beetje foute reclame voor de job geweest ook?
zoals gezegd: "instroom" is anders dan "optie vast werk". Als men instroom had bedoeld, dan had men dit ook zo gezet, of had u dat kunnen eisen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 aug 2016 06:39

Die interim kantoren zijn nu ook niet de domste, ze beschermen zij zelf wel, en zorgen dat het hun zo weinig mogelijk kost
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 25 aug 2016 08:07

bij de medewerkers van de interimkantoren zitten echter wel véél mensen die weinig kaas gegeten hebben van sociale wetgeving. Al vaak in mijn voordeel gebruikt.

solliciteren_1000
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mar 2017 09:57

Aangenomen met "optie vast".

Ik heb nu al meer dan 6 maanden gewerkt bij chocolade fabriek als bediende, maar ik maak geen kans op een optie vast ondanks de manager het me had beloofd. De manager heeft zich bedacht. Hoe vaak zal dit opnieuw gebeuren???

Ik heb een aanbod van een andere interim ontvangen, voor ook contracten op wekelijkse basis, maar ze lieten me duidelijk weten dat die firma, X interim contracten langer dan 1.5 jaar aanbied, maar zelden vaste contracten.

Blijkbaar moet "instroom" in de contract staan anders is niet geldig voor "optie vast", die informatie heb ik natuurlijk nooit ontvangen.

Optie vast in een vacature in FALSE RECLAME dat toegelaten is en niet gecontroleert wordt, 100% misleidend naar werknemers toe!! toch toegelaten!

mijn advies: NOOIT in een interim vertrouwen en veel vragen stellen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”