Ontslag herstructurering

heyrmanmax
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag herstructurering

#1 , 23 aug 2016 11:11

Ik werk bij een ziekenhuis als fulltime steward 's nachts (veiligheidsfunctie) en ben aangenomen onder het generatiepact.

Enkele maanden geleden hadden wij al vernomen via de receptie dat ze ons wouden omscholen naar verzorgend personeel.
Toen we dit aangekaart hadden bij ons diensthoofd werd dit van de baan geschoven en werd er ons verteld dat er enkel een herstructurering ging plaatsvinden en enkel ons diensthoofd zou veranderen.

Nu hebben we een maand geleden een vergadering gehad met ons diensthoofd en directie over het hervormen van onze functie en dat ze ons graag als mobiele zorgeenheid zouden inzetten, hun verantwoording hiervoor was dat onder het nieuwe generatiepact dat sinds februari 2015 hun de mogelijkheid geeft om de fondsen die ze krijgen van de Vlaamse overheid in te zetten hoe ze willen. En dus liever opteren voor verzorgend personeel i.p.v. veiligheidspersoneel.

Gisteren hebben we een nieuwe vergadering gehad waarin werd gezegd dat we 2 weken tijd hebben om een beslissing hieromtrent te maken.
Er werd ons medegedeeld dat er volgens het generatiepact hij ons maar in dienst moest houden tot ons 30 jaar en dus niet meer verplicht was om dit te doen. Dat er bij ons contract een clausule zou zitten waarin dit generatiepact in vermeld stond (ons contract is voor onbepaalde duur).

Onze keuzes waren; omscholen naar verzorgend personeel en een opleiding doen van 2 jaar, waarvan we de lesuren integreren in ons uurrooster (na educatief verlof) en ondertussen de functie zouden uitvoeren.
Tweede optie is om als logistiek chauffeur te werken, maar dit zou een loonsvermindering zijn voor ons van een 600+ euro.
Derde optie is dat we een opzegtermijn doen van 6 maanden (dit moest nog vastgesteld worden individueel), ik werk hier al 5 jaar, sinds 16/06/2011, mijn collega al 8 jaar.
Ik vroeg hoe het zat met een ontslagpremie en dit werd van de baan geschoven als dat het negatief zou overkomen naar mijn volgende werknemer toe.


Mag dit wel, onze functie zomaar ontheffen omdat ze hun subsidies mogen investeren hoe ze willen, en is dit wel het geval?
Alsook, sommige van ons zijn al meer als een jaar een bewakingsfunctie aan het uitoefenen zonder badge, waarbij de directie ons verzekerd dat dit niet relevant is en het niet nodig is om deze te laten verlengen.

Kunnen we deze beslissing aanvechten en wat zijn onze rechten? Is het zo dat je geen recht hebt op ontslagpremie als er een opzegtermijn word gegeven en hebben wij hier een keuze in?
Ik en mijn collega's zijn aangeworven als veiligheidspersoneel en zien het niet zitten om ons naar verzorgend personeel om te scholen, dit is iets dat echt in je aard moet liggen om goed en graag te doen.

Er was iemand van de vakbond aanwezig op deze vergadering. Had eerst zelf iemand van de vakbond bij die aan onze kant stond en het niet kunnen vond, bij aankomst was er al iemand aanwezig van een vakbond waar mijn vakbondsafgevaardigde niets van afwist, toen is mijn vakbondsafgevaardigde doorgegaan omdat de andere al voorheen aanwezig was bij een directievergadering.

Deze vakbondsafgevaardigde die er bij aanwezig was heeft geen enkele keer het voor ons opgenomen of tegen de directie ingegaan.
Wij voelden ons dan ook in de steek gelaten door de vakbonden zelf.

Zijn hier al meerdere jaren in dienst en de directie zei zelf dat ze enorm tevreden waren over het functioneren van onze dienst, hebben heel ons leven ingedeeld naar dit nachtwerk en naar de uren die we presteren (8 dagen van 9.5 uur werken en 7 dagen thuis, waarop nog een reeks van 8x 9.5 uur en dan 5 dagen thuis).


Zouden graag niet benadeeld worden doordat we niemand hebben die ons vertegenwoordigt.
Juridische hulp is dus welkom.

Mvg,

H.M.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 aug 2016 13:22

laat die bewakingssituatie eens bekijken door het ministerie van binnenlandse zaken. Die zullen consequent en vlug optreden.

Verder kan men je om bovenstaande reden wel degelijk ontslaan, mits opzegtermijn.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”