Opzegtermijn

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

Opzegtermijn

#1 , 19 aug 2016 10:03

Ik heb een vraagje over de opzegtermijn, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb op 18juni mijn ontslagbrief persoonlijk afgegeven waarin staat dat ik een opzeg van 10 weken ga doen. Ik heb vermeld dat de opzeg begint op 20juni en eindigt op 27 augustus

Ik heb deze brief gehandtekend en mijn baas heeft deze ook gehandtekend waardoor hij akkoord gaat met de opzegtermijn (zo was afgesproken omdat ik op 1 september start met mijn nieuwe job)
Nu komt hij er op terug en zegt dat dit niet wettelijk is en ik moet blijven tot en met 14 september.
Aangezien hij toen getekend heeft wil toch zeggen dat ik gewoon mag stoppen op 27 augustus hij en akkoord gaat ermee.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen want mijn nieuw contract dat ik al heb getekend begint te lopen vanaf 1 september

Groetjes Liesbeth

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe
Berichten: 697

#2 , 19 aug 2016 10:20

Vooraleer iemand zal kunnen zeggen of de opzegtermijn correct is en dergelijke meer zullen een aantal gegevens nodig zijn:
Hoe lang werkte je voor de werkgever?
Bediende?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 19 aug 2016 10:39

Het kan inderdaad zijn dat je normaal een langere opzeg zou moeten doen (cf. KimSe).

Maar... In onderling overleg kan daarvan afgewerken worden.
Het feit dat je baas dit blad gehandtekend heeft, wilt inderdaad zeggen dat hij hiermee akkoord gegaan is.
Ook heeft hij hier niet kort nadien over geprotesteerd via een aangetekende brief.
Mijns inziens ben je dus correct bezig als je op 27 augustus stopt met werken.

Mocht ik fout zijn, en het blijkt dat dit niet aanzien wordt als onderlinge overeenkomst, zul je 2,5 weken te vroeg stoppen met werken.
Dan heb je 2 opties: ofwel je nieuw bedrijf contacteren en zeggen dat je 2 weken later zult beginnen, ofwel toch gaan werken daar en mogelijks een verbrekingsvergoeding betalen aan je huidig bedrijf.
Dit laatste komt overeen met wat zij jou gedurende die periode bruto zouden moeten betalen.

Reclame

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 aug 2016 11:04

Ik werk er sinds februari 2010 en ben bediende. Normaal zou ik 12 weken opzeg moeten doen dus dat zou dan nog maar tor 10 september zijn ipv 14 september want dat is een woensdag.

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 aug 2016 11:06

Hij heeft niet geprotesteerd via een brief enkel mondeling gezegd dat ik langer moet blijven, maar aangezien hij mijn ontslagbrief heeft getekend ga ik er van uit dat ik in orde ben en gewoon mag stoppen op 27 augustus zoals afgesproken in de brief

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 19 aug 2016 11:09

Aangezien je werkgever en jij overeengekomen zijn dat je bij hem aan de slag gaat, kunnen jullie ook samen beslissen om een einde aan de overeenkomst te maken.

Jullie zijn vrij om te bepalen op welke manier en wanneer je een einde aan de overeenkomst wil maken. Een opzeggingstermijn of opzeggingsvergoeding is niet verplicht, maar je kan er natuurlijk wel afspraken over maken.
Jullie hebben beiden getekend, dan is aan alles voldaan.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#7 , 19 aug 2016 11:18

Hij heeft natuurlijk niet beslist om er een einde aan te maken, dat ben ik omdat ik ergens anders bete voorwaarden heb, maar aangezien hij akkoord is gegaan met de opzegtermijn in de brief ga ik er vanuit dat ik in orde ben. De wettelijke opzegtermijn is normaal gezien 12 weken maar ik doe er 10 en hij ging er op dat moment mee akkoord want heeft getekend en ni komt hij er op terug dat het toch niet in orde is. Volgens mij is het zo dat als je getekend hebt, je ermee akkoord gaat wel of niet de wettelijke opzegtermijn, want dat is dan toch onderling akkoord

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 19 aug 2016 11:24

discussie zal gaan over de handtekening: is dit een handtekening van ontvangst van de brief of een handtekening van akkoord met de opzegtermijn.

Opzegtermijn is trouwens geen 12 weken, maar 1,5 maand én 6 weken. Dus einde opzeg is effectief tot en met 14 september, als de werkgever niet akkoord zou gegaan zijn met de opzegtermijn.

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 aug 2016 12:30

Het dubbel van de brief hebben zij die ook gehandtekend is door mij en de andere brief heb ik waar de beide handtekeningen opstaan dus wanneer ze allebei getekend zijn wil toch zeggen dat beide partijen hiermee akkoord gaan dacht ik. Ik heb mijn nieuw contract al getekend dus ik kan toch moeilijk op 2 plaatsen terwerkgesteld worden

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 19 aug 2016 12:32

Als u niet akkoord bent met de inhoud teken je toch niet.
Hoeveel tijd heeft de werkgever om protest aan te tekenen tegen het ontslag, mondeling is niet te bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 aug 2016 12:36

Ik werk er sinds februari 2010 en ben bediende.
niet vergeten, bediende met 5 jaar dienst heb je allicht recht op een eindejaarspremie pro rata, als er niet getekend is voor akkoord kan je hiermee de verbrekingsvergoeding ongeveer betalen (of onderhandelen)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 aug 2016 12:42

Het dubbel van de brief hebben zij die ook gehandtekend is door mij en de andere brief heb ik waar de beide handtekeningen opstaan dus wanneer ze allebei getekend zijn wil toch zeggen dat beide partijen hiermee akkoord gaan dacht ik. Ik heb mijn nieuw contract al getekend dus ik kan toch moeilijk op 2 plaatsen terwerkgesteld worden
nee

wet 3/7/1978
Art. 37.(§ 1.) Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.
(Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden.
Indien de opzegging uitgaat van de werknemer, geschiedt de kennisgeving van de opzegging, op straffe van nietigheid, door afgifte aan de werkgever van een geschrift. De handtekening van de werkgever op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#13 , 19 aug 2016 12:47

Ja ik vind het gewoon raar dat als je niet akkoord gaat teken je uiteraard niet, maar eerst tekenen en daarna hun gaan bevragen en tot de vaststelling komen dat een langere opzegtermijn voor hun gewoon veel beter uitkomt en nu afkomen dat het allemaal niet wettelijk is en het niet in orde is dat ik stop bij 10 weken opzeg. Als je ergens niet mee akkoord gaat, teken je toch gewoon niet.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 aug 2016 12:53

Staat er op de brief of er getekend wordt voor akkoord of voor ontvangst? Zoals JPV al aangeeft zal daar de mogelijke discussie over gaan.

Liesbeth87
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Ja

#15 , 19 aug 2016 13:00

Niks niet voor akkoord en ook niet voor ontvangst. Maar zij hebben het dubbel dat ik getekend heb en het andere heb ik wat wij allebei hebben getekend

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”