Ontslag wegens medische overmacht

Nounou
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag wegens medische overmacht

#1 , 11 aug 2016 18:41

Ik werk nu bijna 5 jaar voor mijn huidige werkgever en ben sinds 2 weken thuis met een burn-out.

De situatie op het werk is niet meer houdbaar. Als een andere collega iets fout doet, krijg ik de schuld. Het management zet enorm veel druk op mij door mij te verplichten om constant bereikbaar te zijn (na de werkuren, tijdens het weekend), terwijl ik hiervoor niet vergoed word.

Er vinden oneerlijke praktijken plaats, sommige collega's dienen de hele dag niet te doen en worden daarin gesteund door het management waardoor er nog meer werk op mijn nek terechtkomt. Onze lonen worden elke maand te laat betaald, ik heb moeten strijden om onze ecocheques te kunnen bemachtigen, enzovoort.

Er lopen kortom te veel zaken mis om allemaal te kunnen opnoemen. Tijdens deze twee weken heb ik gevraagd om mij de ruimte te geven, geen mails te sturen en me niet op te bellen met werkgerelateerde zaken zodat ik tot rust zou kunnen komen. Ze hebben elke dag geprobeerd mij te contacteren en zijn echt niet blij met het feit dat ik mijn mails niet meer lees. Ze zijn niet op de hoogte van de reden waarom ik thuis ben.

Ik ben met de vakbond gaan praten en zij geven ook aan dat het beter is dat ik gewoon niet meer terugkeer. Ik moet morgen teruggaan naar de dokter voor een eventuele verlening van mijn certificaat, maar zij had twee weken geleden ook reeds aangehaald dat de enige oplossing de beeïndiging van het contract om medische redenen zou zijn.

Reeds twee ex-collega's van mij hebben deze procedure ook doorlopen omdat dit ook volgens hen de enige oplossing was en omdat het management geen moeite doet om iets te veranderen.

Ben ik verplicht om de werkgever de reden te vertellen waarom ik met ziekteverlof ben?

Ik weet dat ze enorm boos gaan zijn indien ik zou aankondigen dat ik niet meer terug zou gaan. Mijn ex-collega heeft een advocaat moeten inschakelen omdat mijn werkgever de moeite niet wou doen om een afspraak met de arbeidsgeneesheer aan te vragen en later haar C4 te bezorgen. Hij was van het principe : als zij ons zo in de steek laat, dan laat ik haar wachten om alles in orde te brengen.

Op dit moment ben ik bij andere bedrijven aan het solliciteren omdat ik het echt niet meer zie zitten om terug te keren. Is het mogelijk om een contract te laten beëindigen wegens medische overmacht en dan onmiddelijk te starten bij een ander bedrijf?

Ben ik verplicht om mijn C4 te tonen aan een nieuwe werkgever? Want ik weet dat bij mijn ex-collega vermeld stond dat de reden hiervoor een burn-out is en ik wil met een schone lei kunnen beginnen bij een andere werkgever.

Ik weet op dit moment niet of deze manier om het contract te beëindigen de beste manier is voor mij, maar ik heb zodanig veel lichamelijke klachten hierdoor dat ik een terugkeer echt niet zie zitten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding