Ontslag met wederzijds akkoord

ikbenhet
Topic Starter
Berichten: 27

Ontslag met wederzijds akkoord

#1 , 04 aug 2016 18:17

Ergens in mei heb ik mijn ontslag zelf gegeven bij mijn werkgever. Ik heb hiervoor een brief opgemaakt waarin ik een einddatum van het contract vermeld (nl 31/07/2016) . Deze brief is door de werkgever en werknemer ondertekend.

Ik ben tewerkgesteld in de bouw dus hebben wij ook verplicht bouwverlof. Mijn laatste werkdag was dus op 08/07/2016 hierna begon het bouwverlof tot en met 31/07/2016.

Nu heb ik mijn loonsbrief, c4 document en tewerkstellingsattest gekregen maar overal staat nu dat mijn laatste werkdag 08/07/2016 was en dus niet de afgesproken datum van 31/07/2016.
Mijn werkgever weigert om deze documenten te laten aanpassen naar de afgesproken datum (vermeld in de ontslagsbrief en door beide partijen ondertekend). Hij komt steeds af met het excuus dat het sociaal bureau dit zo heeft berekend en de datums correct zijn. Maar volgens mij weet het sociaal bureau niets over de inhoud van de ontslagsbrief.

Heeft hij hierin gelijk? Of kan ik stappen ondernemen?

Ook weigert hij een vakantieattest te bezorgen, hij zegt dat ik dit heb ontvangen bij de uitbetaling van mijn vakantiegeld. Maar dit klopt niet. Normaal gezien moet dit toch via de werkgever komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 05 aug 2016 09:03

Werkgever is inderdaad in fout.

Aangetekend sturen dat je vraagt om dit dringend recht te trekken, met kopie (duidelijk vermelden dat het een kopie is) van de ondertekende ontslagbrief (duid de datum extra goed aan).
Vakantie-attest krijg je inderdaad nadat je uit dienst treed, ook dit nogmaals zeggen via die aangetekende brief.

Indien hij nog weigert: arbeidsrechtbank.

ikbenhet
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 10 aug 2016 12:17

Bedankt voor het antwoord. Maar ik heb nog een bijkomende vraag.

Ik had nieuw werk gevonden waar ik op 1 augustus mocht starten. Ik heb dan mijn ontslag besproken met mijn werkgever en de datum van 31/07 afgesproken. Ik heb dan mijn ontslagsbrief opgemaakt. Waarin ik verwijs naar het gesprek dat plaatsvond op 5 mei en waarin ik vermeld dat mijn contract bijgevolg op 31 juli afloopt. Deze brief heeft hij dan voor akkoord ondertekend.
In de brief staat wel niet in wanneer mijn ontslag ingaat of een opzeggingstermijn. Omdat er een einddatum instaat heb ik dit niet gedaan.

Nu door de hele heisa ( zie hierboven) dreigt hij om deze ontslagsbrief nietig te verklaren omdat de gegevens ontbreken.

Klopt dit? Heeft de brief geen enkele waarde? Ook al is deze door beide partijen ondertekend voor akkoord?

Reclame

tismai
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 aug 2016 13:40

1. vakantieattest
- als arbeider in de bouw, zou je normalerwijze inderdaad een vakantie-attest moeten hebben ontvangen van de verlofkas van de bouw, waarop staat hoeveel vakantiegeld en hoeveel vakantiedagen je hebt in 2016. Heb je dat niet gekregen, kan je middels gebruik van een identiteitskaartlezer & pincode, surfen naar rjv.be en via 'mijn vakantierekening', inloggen en een nieuwtje opvragen/afdrukken/bewaren als pdf...
- op je document C4 staat normalerwijze ook het aantal dagen vakantie vermeld dat je reeds bij je oude werkgever hebt opgenomen.
- een apart vakantieattest is dan niet nodig...

2. onderling akkoord
misschien ware het nuttig om de inhoud van het onderling akkoord hier over te typen, zodat we eens kunnen nalezen, hopelijk heb je nog een kopie hiervan?! Bij een onderling akkoord is er immers geen sprake van 'opzeg', maar is er enkel sprake van een einddatum tewerkstelling...

Naar centen toe is het enige verschil dat je bij 'ontslag' op 31/07 nog aanspraak kan maken op het loon voor de feestdag van 21/07 (omdat deze nog in de periode valt dat je onder contract was...). Je kan immers perfect betaalde vakantie opnemen zonder onder contract te zijn...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 aug 2016 17:07



Klopt dit? Heeft de brief geen enkele waarde? Ook al is deze door beide partijen ondertekend voor akkoord?
de kennisgave moet op straffe van nietigheid het begin en duur van de opzeggingstermijn bevatten
de kennisgave is nietig het ontslag niet, in theorie had de werkgever de verbreking kunnen vaststellen en u een verbrekingsvergoeding te laten betalen, dit heeft de werkgever niet gedaan. dus heel veel kans dat de werkgever zelf die nietigheid heeft gedekt als het tot een rechtzaak komt
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 aug 2016 08:12

De reden, je uitleg klopt niet, zal afhangen van wat er in de brief staat.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”