Ziek zijn tijdens opzegperiode

Jilleke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ziek zijn tijdens opzegperiode

#1 , 18 jul 2016 14:29

Hey,

Ik heb zelf mijn ontslag gegeven en deze woensdag is mijn laatste dag, nu ben ik ziek geworden weet iemand of dit mijn tijd verlengd?!
Ik dacht van niet maar heb gebeld naar de vakbond en de ene zei van wel en de ander zei absoluut niet, ik zou graag volgende week op mijn nieuwe job willen beginnen dus zou dit graag weten. Kan de werkgever hier moeilijk over doen en toch je tijd verlengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 18 jul 2016 15:19

Als je zelf je ontslag gegeven hebt, verlengt ziekte je opzeg NIET.
Dus jij kan perfect op je nieuwe job beginnen (als je niet meer ziek zou zijn tenminste ;) ).

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#3 , 20 jul 2016 13:35

Ik denk dat ook indien je ontslagen wordt, ziekte niet meteen een invloed heeft op je opzegtermijn. Er zijn gevallen bekend waar iemand juist ontslagen wordt omdat hij sukkelt met de gezondheid en daardoor niet rendabel meer is (al valt zoiets natuurlijk moeilijk te bewijzen zwart op wit)

Reclame

Tsunami
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 20 jul 2016 13:36

PS proficiat met de nieuwe job!! :)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 20 jul 2016 13:46

Ik denk dat ook indien je ontslagen wordt, ziekte niet meteen een invloed heeft op je opzegtermijn. Er zijn gevallen bekend waar iemand juist ontslagen wordt omdat hij sukkelt met de gezondheid en daardoor niet rendabel meer is (al valt zoiets natuurlijk moeilijk te bewijzen zwart op wit)
Daarin spreekt de wetgeving dit toch tegen: als je ontslagen wordt, wordt je opzegtermijn geschorst door ziekte.
Ben je bijvoorbeeld 2 weken ziek, dan wordt het einde van je opzeg met 2 weken uitgesteld.

Al begrijp ik je logica wel. :-)

Jilleke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2016 16:19

Ik ben ziek geweest tot vandaag ( laatste officiële dag op het werk) nu heeft mijn bazin een controledokter op me afgestuurd waar ik straks naartoe moet, weet iemand wat er kan gebeuren als de dokter mij niet geloofd? Moet ik dan die dagen ziekte inhalen of word enkel mijn loon van die dagen afgehouden?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 20 jul 2016 16:26

Als die dokter je niet gelooft, kan hij je vanaf morgen terug aan het werk sturen (ziekte tot en met vandaag is gedekt).
Aangezien je vanaf morgen bij een andere werkgever zit, is er helemaal geen probleem.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”