ontslag wegens veranderingen binnen het bedrijf (Horeca)

frankske72
Topic Starter
Berichten: 5

ontslag wegens veranderingen binnen het bedrijf (Horeca)

#1 , 11 jul 2016 13:44

Een vraagje,

Ik ben ontslagen geweest op 2 mei dit jaar
de reden voor mijn ontslag is "veranderingen binnen het bedrijf"
De zaak waar ik werkte (klein horeca zaakje) stopt met de keuken. De keuken rendeert niet genoeg, vooral door de slecht locatie (veel geluids overlast omliggende café's en vaak geweld in de buurt), dus mensen komen er niet graag iets "rustig" eten...
Ik was voltijds ingeschreven en ben ontslagen om die reden met onmiddelijke ingang.
Normaal gezien kan je pas een uitkering krijgen NA de opzegperiode. Maar nu heb ik gehoord dat, als je ontslagen word met onmiddelijke ingang omwille van die specifieke reden, dat je een uitkering kan krijgen met terugwerkende kracht... klopt dat ?
ik had mij aangeboden op 09/05/2016, maar werd me verteld dat ik moest terugkomen als de opzegperiode was afgelopen.
Het is wel zo natuurlijk dat ik ook recht heb op een ontslag vergoeding (welke ik nog steeds niet ontvangen heb, maar dat is een andere zaak, alsook mijn eindejaarspremie en eco-cheques nog niet).
dus .. een overzichtje..

02/05/2016 - ontslagen onmiddelijke ingang (veranderingen binnen het bedrijf)
09/05/2016 - aangeboden voor een uitkering, maar dat was te vroeg, moest terugkomen na mijn opzegperiode.
15/06/2016 - opzegperiode (welke ik niet heb moeten doen) afgelopen
16/06/2016 - opnieuw uitkering aangevraagd

de uitkering is nog steeds in behandeling bij de RVA nu.

Dus naar het schijnt (niet vernomen uit officiele bron), kan ik uitkering aanvragen voor de periode 03/05/2016 - 15/06/2016 met terugwerkende kracht.
klopt dit of niet ?
heb navraag gedaan bij de hulpkas maar die draaien steeds rond de pot, en krijg eigenlijk geen deftig antwoord op mijn vraag daar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 jul 2016 15:26

Je kan de 2 zaken vermoedelijk niet samen trekken.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2016 18:09



Dus naar het schijnt (niet vernomen uit officiele bron), kan ik uitkering aanvragen voor de periode 03/05/2016 - 15/06/2016 met terugwerkende kracht.
de voorwaarden voor een voorlopige uitkering staan in, 28 DECEMBER 1944. - Besluitwet betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders

art 7 [§ 12. De werknemer heeft geen recht op werkloosheidsuitkeringen gedurende de periode gedekt door een vergoeding of een schadevergoeding, met uitzondering van de vergoeding wegens morele schade, waarop hij aanspraak kan maken uit hoofde van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Nochtans, wanneer hij de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft, niet of slechts gedeeltelijk ontvangen heeft, kan hij voor de overeenstemmende periode voorlopig werkloosheidsuitkeringen genieten, indien hij, naast de gewone voorwaarden voor het verkrijgen van laatstgenoemde uitkeringen, de volgende voorwaarden vervult :
1° zich ertoe verbinden van zijn werkgever de betaling te eisen, indien nodig langs gerechtelijke weg, van de vergoeding of schadevergoeding waarop hij eventueel recht heeft;
2° zich ertoe verbinden de voorlopig ontvangen werkloosheidsuitkeringen terug te storten van zodra hij de vergoeding of de schadevergoeding verkregen heeft;
3° zich ertoe verbinden de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening op de hoogte te brengen van elke schuldbekentenis die zijn werkgever doet of van elke gerechtelijke beslissing die wordt genomen met betrekking tot de vergoeding of de schadevergoeding;
4° aan de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening, de vergoeding of de schadevergoeding waarvan het recht hem is erkend, over te dragen ten belope van het bedrag van de voorlopig toegekende werkloosheidsuitkeringen.
Artikel 1409 van het Gerechtelijk Wetboek en hoofdstuk VI van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers zijn niet van toepassing op de overdracht bedoeld in het eerste lid, 4°. De overdracht is aan derden tegenstelbaar door de betekening ervan bij ter post aangetekend schrijven aan de werkgever.
De werknemer moet de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening binnen het jaar dat volgt op het eindigen van de arbeidsovereenkomst, het bewijs leveren dat een rechtsvordering werd ingesteld bij het bevoegde gerecht ten einde de vergoeding of de schadevergoeding te verkrijgen. Indien hij dit niet doet, wordt hij uitgesloten van het recht op werkloosheidsuitkeringen vanaf de datum van de beëindiging van de overeenkomst en voor de periode gedekt door de wettelijke minimumopzeggingstermijnen, die gelden in zijn geval.
In geval van faillissement of van vereffening van de onderneming hebben de lasthebbers, curatoren en vereffenaars, wat de overdracht van schuldvordering bedoeld bij het eerste lid, 4°, betreft, dezelfde verplichtingen als de werkgevers.]
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

frankske72
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 13 jul 2016 12:02

oke, dank u :-)

frankske72
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 13 jul 2016 14:04

Toch nog even een vraagje.. Ik ben niet bij een vakbond of zo .. waar moet ik best terecht om die ontslagvergoeding op te eisen ? want blijkbaar heeft de persoon waar ik onder werkte de boeken neergelegd.. ik ken hem persoonlijk goed, maar hij houd me aan het lijntje.. almaar uitstellen van de uitbetaling.. dus zal ik toch maar overwegen om die ontslagvergoeding op te eisen.. als dat nog gaat, want het moest normaal vorige maand betaald zijn maar heb nog steeds niets gekregen...

frankske72
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 13 jul 2016 14:05

ook eindejaarspremie is nog niet betaald maar dat dosier ligt bij een gerechtsdeurwaarder...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jul 2016 14:47

Als de boeken neergelegd zijn moet je u wenden tot de curator !

Een gerecht deurwaarder zal je niet kunnen helpen, wel een advocaat, en het best was natuurlijk ,een vakbond zij zijn dit gewoon !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”