Ontslag gegeven en ziek

Gebruiker27
Topic Starter

Ontslag gegeven en ziek

#1 , 06 jul 2016 09:57

Ik heb onlangs mijn ontslag ingediend en zit momenteel in m'n opzegtermijn. Moet nog 3 weken werken en dan stopt het hier. Ik denk niet dat ik die 3 weken nog aan kan. Het wordt mij niet in dank afgenomen dat ik wil vertrekken en ik krijg op alles wat ik doe kritiek, collega's negeren me of doen gemeen, m'n baas geeft me taken die fysiek zwaar zijn terwijl ik bediende ben en afministratie doe. Ik kom met hartkloppingen werken en m'n prive leven en lichaam lijdt hieronder. Ik heb ook nog eens een rugaandoening die door die fysieke taken en stress erger wordt. Heb een gesprek gehad met m'n huisarts en hij wil dat ik de rest van opzeg thuis blijf. M'n bloeddruk is te hoog en moet dringend kalmeren. Maar ik weet niet hoe ik dit moet aanpakken. Stel ik blijf thuis op doktersbevel, stuur ik m'n briefje best met aangetekende zending op? En wat als m'n baas een controle arts stuurt? Het idee dat hij moet bewijzen dat ik niet in staat ben nog te gaan werken daar, bezorgd me nog meer angst. Heb eergisteren al een paniekaanval gehad toen ik hierover praatte met m'n huisarts. Die zegt dat ik gewoon moet thuisblijven want het kan zo niet verder en die controle arts zal dat ook wel inzien. Maar toch het geeft me angst. Wat moet ik doen? Ik wil niet dat achteraf ze me nog iets kunnen maken. M'n baas is tot alles in staat! Dus ik wil hier weg!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jul 2016 10:57

Verlengt ziekte de opzegtermijn niet?

Gebruiker27
Topic Starter

#3 , 06 jul 2016 11:11

Ik heb zelf m'n ontslag ingediend. Normaal verlengd dit toch niet de opzegtermijn??!

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2016 12:58

Ik heb zelf m'n ontslag ingediend. Normaal verlengd dit toch niet de opzegtermijn??!
zelf ontslag nemen schorst de opzeggingstermijn niet


als de werkgever een controlearts stuurt die je arbeidsgeschikt zou verklaren kan je zich nog wenden tot een arts-scheidsrechter

3/7/1978
art 31 § 5. Onverminderd de bevoegdheid van de hoven en rechtbanken worden de geschillen van medische aard welke rijzen tussen de werknemer en de controlearts bij wijze van scheidsrechterlijke procedure beslecht. De beslissing die voortvloeit uit deze scheidsrechterlijke procedure is definitief en bindt de partijen.
Binnen twee werkdagen na de overhandiging van de in § 4 bedoelde bevindingen door de controlearts, kan de meest gerede partij met het oog op het beslechten van het medisch geschil een arts-scheidsrechter aanwijzen die voldoet aan de bepalingen van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde en voorkomt op de lijst die in uitvoering van voornoemde wet werd vastgesteld, voorzover over de aanwijzing van de arts-scheidsrechter binnen voornoemde termijn geen akkoord kon worden bereikt. De werkgever kan de controlearts en de werknemer diegene die hem het geneeskundig getuigschrift overhandigd heeft, uitdrukkelijk machtiging geven om de arts-scheidsrechter aan te wijzen.
De arts-scheidsrechter voert het medisch onderzoek uit en beslist in het medisch geschil binnen drie werkdagen na zijn aanwijzing. Alle andere vaststellingen blijven onder het beroepsgeheim.
De kosten van deze procedure, alsmede de eventuele verplaatsingskosten van de werknemer, vallen ten laste van de verliezende partij. De Koning bepaalt de kosten van de procedure.
De arts-scheidsrechter brengt diegene die het geneeskundig getuigschrift heeft afgeleverd en de controlearts op de hoogte van zijn beslissing. De werkgever en de werknemer worden schriftelijk bij een ter post aangetekende brief verwittigd.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 06 jul 2016 14:37

Als de dokter je adviseert om thuis te blijven en hiervoor een ziekteattest aflevert dan doe je dat toch gewoon. Mocht de controlearts een andere mening toegedaan zijn dan nog kan je de hierboven beschreven procedure volgen.

WP002
Berichten: 1479

#6 , 07 jul 2016 12:16

Wat is het ergste dat uw (bijna ex-)werkgever nu nog kan doen? U buitengooien? Binnen drie weken bent u al weg.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 jul 2016 13:14

Ik sluit me aan bij bovenstaande reactie: Licht uw baas in dat uw huisarts u om gezondheidsredenen thuis zet en meld hem dat u het doktersattest aangetekend zal versturen (doe dit dan ook dezelfde dag). U bent dan volledig in orde. Over de controle-arts moet u zich momenteel nog geen zorgen maken. Kans is groot dat je er nooit één zal zien. En als dit wel het geval is: die controle-arts is ook arts. Als u werkelijk de problemen hebt die u beschrijft, zal de controle-arts dit ook wel vaststellen en het ziekteverlof bevestigen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lientje8
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 aug 2017 15:32

en stel dat ze toch wordt terug gestuurd door de dokters?
en zoals ze al zegt hoe het daar aan toe gaat zou ik het ook niet willen hoor, als ze zo doen tegen je en je moet die fysieke taken doen nee hoor mij ook niet gezien dan eerlijk gezegd. ik zeg niet dat de dokters haar werken zullen sturen als ze effectief deze aandoeningen heeft maar toch ik vind dat ze dit ook mag weten want ik vind dit toch ook heel belangrijk.
hoe zit het met haar loon als ze moet terug gaan en toch tegen de beslissing ingaat, wordt haar loon volledig ingehouden of enkel van haar laatste drie weken?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 27 aug 2017 16:00

Na meer dan 1 jaar zal TS dat wel niet meer lezen zeker.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”