Medisch ontslag tijdens lopend opzeg na aanvraag ouderschapsverlof

wom1979
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Medisch ontslag tijdens lopend opzeg na aanvraag ouderschapsverlof

#1 , 04 jul 2016 17:30

Beste,

Nadat ik ouderschapsverlof aangevraagd heb werd ik enkele dagen erna ontslagen, zogezegd met andere reden, maar werd pas na 8 maand gemotiveerd wat de reden was.
Nu heb ik tijdens mijn opzegperiode van 10 maand + 9 weken een ernstig arbeidsongeval gehad dat tevens erkend werd, dit verlengde uiteraard opnieuw mijn periode tot bijna 2 jaar.
Zij geven amper aangepast werd, ook al word dit door mensura gemotiveerd, waardoor ik geregeld herval in ziekte door overbelasting van mijn bestaande kwetsuur die maar niet kan genezen op deze manier.

Als ze mij nu ontslaan op basis "medische redenene" moeten zij dan mijn resterende opzegperiode van 8 maanden nog vergoeden?
zijn ze dit verplicht of is dit voor de werkgever het ideale excuus niet te moeten betalen?

Daarbovenop eis ik nadien nog wel mijn 6 maand verbrekingsvergoeding omdat ze mij ontslaan in een beschermde periode van ouderschapsverlof.

Complex, ik weet het maar daardoor krijg ik nergens een duidelijk antwoord.

Mvg
S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 jul 2016 11:45

Bij een ontslag om medische redenen zal men de resterende opzeg moeten betalen.

Bij een beëindiging van de arbeidsovereenkomst om medische overmacht niet, maar dan zal men je eerst naar de arbeidsgeneesheer moeten sturen, wat je kan weigeren zolang je ziek bent.

Als de reden van beëindiging arbeidsovereenkomst niks te maken heeft met je ouderschapsverlof, heb je geen recht op je beschermingsvergoeding.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”