Ex-medewerker wil ontslag uitbuiten

Damen2016
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ex-medewerker wil ontslag uitbuiten

#1 , 30 jun 2016 11:07

Beste,

Afgelopen dinsdagmiddag heb ik een van mijn medewerkers op staande voet ontslagen. De reden hiervoor heb ik hem duidelijk gemaakt. Dit was een ophoping van problemen. Het onder invloed zijn van drugs tijdens de werkuren was de druppel. Meerdere keren is hij niet verschenen op de afgesproken werktijd en ook heeft hij zich te niet voor aanvang ziek gemeld. Afgelopen vrijdagochtend had hij de bedrijfswagen bij en kwam hij niet opdagen, ook zaterdag was hij onder invloed van drank en drugs waardoor we niet naar een klus toe konden. Maandag was het zo erg dat hij tijdens het rijden in slaap viel en ons bijna tegen een viaduct aan reed. Hierop heb ik het stuur over gepakt en hem thuis afgezet. Omdat wij dinsdag nog een belangrijke klus hadden wilde ik de klus afmaken, dit kon ik helaas niet alleen. Ook die dag was hij naar mijn weten onder invloed van drugs en heb ik hem na de werkdag tijdens het afzetten op staande voet ontslagen. Hierna volgden bedreigingen dat als ik zonder hem zou doorgaan dat ik een groot probleem had en dat hij weet waar ik de bedrijfsauto parkeer. Ook zij hij dat hij de ziektewet in gaat en dat ik mijn bedrijf beter failliet kon verklaren.

Op de woensdagochtend een dag na zijn ontslag ging ik een bezoekje brengen aan de boekhouder om zijn schriftelijke ontslag op staande voet in orde te brengen. Echter was de medewerker me al voor en had zichzelf ziek gemeld. Toch op advies van de boekhouder het schriftelijke ontslag op staande voet opgestuurd d.m.v. een aangetekende brief en de gewone post, ook een melding gemaakt bij de politie over de bedreiging.

Nu is hij op woensdagavond bij mijn ouders aan de deur geweest om een heel ander verhaal te verkondigen, ook belt hij steeds met nummerblokkering op mijn werktelefoon.

Hij wil het nu gaan uitbuiten terwijl ik net een jaar voor mezelf bezig ben. Het is een klein onderhoudsbedrijf dus dit kan me onnodig geld gaan kosten. En hoe kan hij aan de deur gaan bij mijn moeder terwijl hij zichzelf ziek meld?

Ik hoop dat u me advies kan geven in deze situatie.

Vriendelijk bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2016 12:44

als u hem deze week dinsdag hebt ontslagen, dan zou ik nu naar een advocaat gaan aangezien u maar 3 dagen de tijd hebt hiervoor en u zichzelf niet buitenspel zet, hebt u het onder invloed zijn laten vaststellen?

Art. 35. Elke partij kan de overeenkomst zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn beëindigen om een dringende reden die aan het oordeel van de rechter wordt overgelaten en onverminderd alle eventuele schadeloosstellingen.
Onder dringende reden wordt verstaan de ernstige tekortkoming die elke professionele samenwerking tussen de werkgever en de werknemer onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt.
Ontslag om een dringende reden mag niet meer zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn worden gegeven, wanneer het feit ter rechtvaardiging ervan sedert ten minste drie werkdagen bekend is aan de partij die zich hierop beroept.
(Alleen de dringende reden waarvan kennis is gegeven binnen drie werkdagen na het ontslag kan worden aangevoerd ter rechtvaardiging van het ontslag zonder opzegging of vóór het verstrijken van de termijn.
Op straffe van nietigheid, geschiedt de kennisgeving van de dringende reden hetzij bij een ter post aangetekende brief, hetzij bij gerechtsdeurwaardersexploot.
Deze kennisgeving kan ook geschieden door afgifte van een geschrift aan de andere partij.
De handtekening van deze partij op het duplicaat van dit geschrift geldt enkel als bericht van ontvangst van de kennisgeving.
De partij die een dringende reden inroept, dient hiervan het bewijs te leveren; bovendien moet zij bewijzen dat zij de termijnen voorzien in het derde en vierde lid geëerbiedigd he
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”