Ontslag nemen?

Darliiien
Topic Starter
Berichten: 193

Ontslag nemen?

#1 , 23 jun 2016 15:20

Ik werk momenteel al een 7-tal maanden als interimmer bij een call center. Nu heb ik dit werk indertijd anagenomen om werk te hebben, maar ik vind het echt verschikkellijk werk. Ik doe dit echt niet graag.
Ik ben dan ook aan het solliciteren voor andere jobs, maar doordat ik voltijds werk is dat heel moeilijk. Daarom ben ik nu aan het denken om eventueel ontslag te nemen, opdat ik meer kan gaan soliciteren.
Ik werk nu nog op weekcontracten, dus dat is geen enkel probleem. Maar mijn vraag is vooral, als ik nu zelf afhaak, vervallen dan mijn rechten? Krijg ik dan nog werkloosheidsuitkering, of krijg ik deze niet als ik zelf stop?
Want zonder inkomen vallen is natuurlijk ook geen optie.
Hopelijk kan iemand me snel helpen met mijn vraag!!

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jun 2016 10:02

Als je zelf stopt, krijg je inderdaad geen werkloosheidsuitkering. Je zal voor een bepaalde periode geschorst worden (afhankelijk van uw situatie) en na die periode kan je dan wel terug een uitkering aanvragen. Maar in eerste instantie val je dus inderdaad zonder inkomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tiffany
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2016 09:23

Hallo, ik werkte tot voor kort ook via interim (dagcontracten-deeltijds) gedurende 3 maanden dus de dagen dat ik niet werkte had ik recht op een uitkering. Nu heb ik inmiddels deze job opgezegd en mij geïnformeerd bij men vakbond en mijn uitkering loopt gewoon door en ze hebben geen c4 nodig en dien me dus ook niet opnieuw in te schrijven als werkzoekende

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2016 09:49

Hallo, ik werkte tot voor kort ook via interim (dagcontracten-deeltijds) gedurende 3 maanden dus de dagen dat ik niet werkte had ik recht op een uitkering. Nu heb ik inmiddels deze job opgezegd en mij geïnformeerd bij men vakbond en mijn uitkering loopt gewoon door en ze hebben geen c4 nodig en dien me dus ook niet opnieuw in te schrijven als werkzoekende
als u het onderlijnde meedeeld aan de rva is er ook voor u geen recht op een werkloosheidsuitkering zie art 44 kb 25/11/199, indien de rva nu uw dossier onder de loep neemt, loopt u zelfs het risico op een terugvordering

Afdeling 1. - Onvrijwillig zonder arbeid en zonder loon zijn.

Art. 44. Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2016 10:00

Ik vermoed dat bij Tiffany haar dagcontracten gewoon niet verlengd werden. In dat geval heeft ze idd recht op een uitkering, maar zoals hierboven gezegd: als de niet-verlenging op vraag van Tiffany zelf gebeurde, is het een andere zaak...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”