Prestatiebonus bij ontslag

Obli
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Prestatiebonus bij ontslag

#1 , 22 jun 2016 08:54

Hallo,


Ik ben van plan om binnen enkele weken mijn ontslag in te dienen, en ik vroeg me af of ik recht kan hebben op een prestatiebonus, betreffende het voorbije jaar, aangezien dit bij ons wel over 2 à 3 maandlonen gaat.

Het financieel jaar loopt van 1 Juli tot en met 30 Juni, en ik zou mijn ontslag dus pas indienen na 30 Juni.

De policy rond de bonus op onze interne website praat enkel van potentiële bonussen, die toegekend worden in September, met betrekking tot het vorige jaar. Een meer formeel bonus plan kan ik nergens terugvinden - ook in de brief van de toekenning van bonussen van vorig jaar staat de disclaimer dat dit geen deel uitmaakt van het standaard loonpakket.

Langs de andere kant hebben de vennoten en de mensen van HR doorheen het jaar wel presentaties gedeeld rond de methode van berekening van prestatiebonus van dit jaar (dus uitgelegd op welke factoren ze zich baseren).
Verder heb ik ook een document gekregen deze week waarin mijn promotie en mijn nieuw loon in staat. Hierin staat ook duidelijk dat ik een "A" rating heb, dus hiermee bevestigen ze dat ik de best mogelijke performance heb afgeleverd het voorbije jaar. De andere factoren die de potentiële prestatiebonus bepalen, zijn factuele zaken die ik uit ons systeem kan halen (aantal gepresteerde uren etc).

Verder zou mijn opzegperiode lopen tot 26 september - Aangezien uitbetaling bonus einde september is, kan ik best nog een week langer wachten, zodat het "niet meer in dienst zijn op moment van uitbetaling" al geen probleem vormt.

Dus mijn redenering:
A) Ze communiceren doorheen het jaar dat er een bonus plan bestaat, op basis van prestatie (officieel, in presentaties en op email naar iedereen)
B) Ze bevestigen op papier dat ik het voorbije jaar zeer goed gepresteerd heb
C) Ze kennen in September bonussen toe, ook aan mensen lagere prestatie-ratings dan mij

Dus gevoelsmatig zou ik denken dat ze niet anders kunnen dan mij ook een bonus toekennen.

Maar dat is misschien wishful thinking?


Alvast bedankt voor de feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jun 2016 09:36

Als ze in september de bonussen toekennen, is dat de datum die van belang is. De vraag is niet wanneer ze die betalen, de vraag is wanneer ze die toekennen en je ze dus als "verworven" mag beschouwen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”