Concurrentiebeding NIET rechtsgeldig - schadevergoeding?

SarahB
Topic Starter
Berichten: 7

Concurrentiebeding NIET rechtsgeldig - schadevergoeding?

#1 , 21 jun 2016 11:59

Mijn echtgenote heeft vorig jaar een arbeidscontract ondertekend waarin een niet-concurrentiële verplichting is opgenomen die niet rechtsgeldig is (haar bruto jaarloon bereikt nog niet eens 30.000 euro). Vanaf de aanwervingsprocedure tot nu heeft haar werkgever misbruik gemaakt van haar onzekere persoonlijkheid:

- Haar onder IBO ingeschreven, terwijl haar diploma haar al geschikt maakte voor de job. Bovendien heeft ze nagenoeg geen training op de vloer gekregen onder het mom “dat is zelfstudie”. Door die IBO heeft zij dit jaar minder dan 10 betaalde verlofdagen opgebouwd, heeft zij 3 maanden geen pensioen opgebouwd en is ze vorig jaar haar eindejaarspremie misgelopen. Haar werkgever aast blijkbaar op onzekere starters waarvan hij zeker weet dat ze de job sowieso zullen kunnen (hij is zeker van een goeie werkkracht en ondertussen betalen VDAB en de staat de eerste drie maanden loon in zijn plaats)
- Door het concurrentiebeding heeft mijn echtgenote een jaar lang niet durven uitkijken naar ander werk in een gelijkaardige functie, omdat zij het niet zag zitten om bij ontslag de compensatoire schadevergoeding te moeten betalen.
- Door het concurrentiebeding heeft zij een jaar lang elke middagpauze (1 uur) doorgewerkt om de sowieso onhaalbare planning van haar werkgever (week van 38 uur, maar opgedeeld in zoveel taken die in werkelijkheid veel meer tijd in beslag nemen dan voorzien op de planning) toch nog te kunnen verwezenlijken. En ook uit angst om anders ontslagen te worden en door het concurrentiebeding gedurende 12 maanden (bij wijze van spreken) achter de vuilniskar te moeten lopen.

We weten nu dat, als ze ontslag neemt, haar werkgever schriftelijk zal afzien van het concurrentiebeding, zodat hij geen compensatoire vergoeding moet betalen.

Mijn vraag:

Kan een werkgever wel zomaar, straffeloos, afzien van een concurrentiebeding, als het concurrentiebeding nooit rechtsgeldig is geweest? Heeft mijn echtgenote in deze situatie dan niet sowieso recht op de compensatoire vergoeding (én op morele schadevergoeding, omdat ze door deze wanpraktijken een jaar heel wat slapeloze nachten heeft gehad en honderden middagpauzes gratis heeft gewerkt?)

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding