Zelf ontslag genomen, laatste loon nog niet ontvangen!

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Zelf ontslag genomen, laatste loon nog niet ontvangen!

#1 , 18 jun 2016 11:44

Beste forumleden,

tot voor kort was ik aan het werk via interim op basis van dagcontracten.
Aangezien er veel fout liep op de werkvloer en met de werkgever zelf en de wet van het rookverbod niet werd nageleefd heb ik besloten om op 4/06/16 een punt te zetten achter deze job.
Dit heb ik de dag zelf ook meegedeeld aan men werkgever.
Vervolgens heb ik hierover de interim dus ook ingelicht.

Nu heb ik voor deze job een aantal opleidingen moeten volgen en heb ik dus ook cursussen mee naar huis gekregen, tevens beschikte ik ook over werk t-shirts die hier thuis nog liggen aangezien ik deze zelf 'onderhoude'.

Tot op de heden, ik ben nu 2weken uit dienst, heb ik helaas mijn laatste loon van men laatste werkweek nog niet ontvangen.
Hier heb ik de interim op gewezen maar blijkbaar heeft men ex werkgever men laatste werkweek nog niet bevestigd wat ik uiteraard wel zag aankomen.

Ik heb zo een heel sterk vermoeden dat ik mijn loon nog niet ontvangen heb omdat ik men werk t-shirts nog niet heb afgeven alsook mijn cursus.
Nu stel ik mij dus de vraag of men ex werkgever mijn eigen cursussen mag opeisen, over de t-shirts ben ik het wel eens aangezien dit behoort tot de werkplek zelf.

Wie kan mij hierover wat info geven?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jun 2016 22:41

U spreekt over uw eigen cursussen, maar daarvoor zegt u dat het opleidingen voor de werkgever waren. Als die gebeurden tijdens de werkuren zijn het uw eigen cursussen niet, maar zijn het die van de werkgever.

Geef gewoon die T-shirts terug, maar maak indien nodig melding aan de inspectie dat u uw werkkledij zélf diende te wassen.

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2016 07:19

Beste, ik heb deze opleidingen gevolgd op mijn vrije dagen (maandag en dinsdag) maar hier ik heb wel telkens een recup dag voor gehad aangezien de opleidingen telkens plaats vonden op mijn vrije dagen. Veranderd dit dan in enig opzicht dat ik ze toch nog moet inleveren?

Indien ik dit doorgeef aan de inspectie betreft men kledij wat geeft dit dan als gevolg?

Kortom als ik gewoonweg men spullen inlever dan is men werkgever verplicht men laatste werkweek te bevestigen aan de interim zodat zij mij kunnen uitbetalen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 jun 2016 07:31

In dat geval moet je ze idd inleveren, het gebeurde namelijk tijdens betaalde uren (gezien je ervoor recup kreeg).

Werkgever (=interimkantoor) is strafbaar als hij eist dat je de kledij zelf moet wassen.

Je werkgever is het interimkantoor, die moet een loonfiche sowieso opmaken, ongeacht wat de klant (de plaats waar je werkt) doet.

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jun 2016 12:04

Beste,

bedankt voor de informatie, het feit dat wij onze eigen kledij moesten onderhouden val ik eerder niet zo zwaar over, echter wist ik wel niet dat de interim hiervoor strafbaar was. Ik ging er vanuit dat de interim enkel maar een tussen persoon was en die het loon uitbetaald en indien er problemen zouden zijn met de baas waarbij je tewerkgesteld was dat je dit dient te bespreken met de baas zelf en niet met de interim aangezien zij er bitter weinig aan zouden kunnen doen. Zoals ik het niet vind kunnen dat de baas waarbij ik tewerkgesteld was rookte in de keuken waar geen afzuiging aanwezig was.
Zou ik hier alsnog een melding van kunnen doen? Ik zou dit vooral dan doen voor de dames die er nog werken

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jun 2016 12:43

wat betreft het onderhouden van de werkkledij is het verboden dat de werknemer dat zelf moet doen, maar het wordt aanvaard dat er een vergoeding onderhoud kledij wordt betaald. kijk dus uw loonfiche nog eens na of er geen soort kosten/vergoeding zijn eigen aan de werkgever.
werkkledij mee nemen naar huis is wel verboden tenzij het om organisatorische redenen niet haalbaar is

heb zelf ook al klacht gaan neerleggen bij de arbeidsinspectie inzake inbreuken op het rookverbod, enig probleem de vaststelling moet gebeuren door een inspecteur




6 JULI 2004. - Koninklijk besluit betreffende de werkkledij.

Art. 6. De werkgever zorgt, of laat op zijn kosten zorgen voor de reiniging van de werkkledij door middel van producten die zo weinig mogelijk allergeen zijn, voor de herstelling en het onderhoud in de normale staat van gebruik, alsook voor de hernieuwing ervan op gepaste tijden.
(Het is verboden de werknemer toe te laten zijn eigen werkkledij aan te schaffen, zelf voor de reiniging, de herstelling en het onderhoud ervan in te staan, of zelf voor de hernieuwing ervan te zorgen, zelfs tegen de betaling van een premie of vergoeding, tenzij dit wordt toegelaten in een algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst die enkel kan worden gesloten voor zover uit de resultaten van de risicoanalyse bedoeld in artikel 8 van voornoemd koninklijk besluit van 27 maart 1998 blijkt dat de werkkledij geen risico vormt voor de gezondheid van de werknemer en zijn directe omgeving.)

Art. 7. § 1. Het is verboden de werkkledij mee naar huis te nemen.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Tiffany
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2016 13:49

Oh ja vaststelling door de inspecteur zelf, wat dus bijna onmogelijk is. Allesinds kon je er bij ons niet naast kijken, staat altijd een asbak op de tafel, aanstekers en een stuk of 5 pakjes sigaretten die het personeel zo nu en dan moesten gaan kopen voor hem, om nog maar te zwijgen over de geur/stank die er hing, ook bij bezoek van familie rookte zij gezellig mee.

Ik kijk zeker en vast men loonfiche nog eens na

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”