invloed inhoud ontslagbrief op opzegtermijn ?

Cube
Topic Starter
Berichten: 1

invloed inhoud ontslagbrief op opzegtermijn ?

#1 , 11 dec 2007 12:27

Heb eind november mijn ontslag gegeven op mijn huidige werk.

In mijn ontslagbrief vermeldde ik naast de start van de opzeg (1 dec.) ook dat de max. opzegtermijn 4,5 mnd bedraagt, dat ik het nodige zou doen om de overdracht van mijn werk goed te doen en dat ik hoopte op een kortere opzegtermijn ...
Ik vermeldde dus geen exacte termijn en datum van einde van de opzegtermijn. Mijn werkgever tekende mijn ontslagbrief wel voor ontvangst.
Tot op vandaag heb ik van mijn werkgever nog geen exacte termijn en einddatum gekregen, ondanks herhaaldelijke vraag.

Nu de vragen :
- wat zijn de mogelijke gevolgen (zowel neg. als pos.) van het niet vermelden van exacte termijn en datum van einde van de opzegtermijn ?
- welke opzegtermijn moet er nu gerespecteerd worden ?
- kan er (van mijnentwege of van werkgeverszijde) onmiddellijke verbreking ingeroepen worden door "vormfouten" in de ontslagbrief ?

Alvast bedankt !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 dec 2007 17:28

“Art.37.§ 1. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, dan heeft ieder der partijen het recht om die te beëindigen door opzegging aan de andere.Op straffe van nietigheid dient de kennisgeving van de opzegging het begin en de duur van de opzeggingstermijn te vermelden...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Overeenkomstig het bepaalde in artikel 37 Arbeidsovereenkomstenwet moet de kennisgeving van de opzegging op straffe van nietigheid het begin en de duur van de opzeggingstermijn vermelden.Deze nietigheid is relatief, zodat zij enkel door de partij die door de nietigheid wordt beschermd KAN worden ingeroepen.’(Arbh.Antwerpen 12 maart 2003,in Cass. ARS030101N,25 april 2005).

Indien de opzegging uitgaat van de werknemer dan is de werkgever ‘de partij die door de nietigheid wordt beschermd’.Uit het stilzitten van de werkgever kan afgeleid worden dat hij de nietigheid niet inroept.

“Art.82...§3.Wanneer het jaarlijks loon* 28093 EUR overschrijdt,worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst,gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven,hetzij door de rechter...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende,mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan 28093 EUR zonder 56187 EUR te overschrijden...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

*De geïndexeerde bedragen zijn deze uit Belgisch Staatsblad 7 december 2006.

Dring dus bij uw werkgever aan op voornoemde overeenkomst en deel hem mee dat u bij ontstentenis daaraan genoodzaakt bent de opzeggingstermijn door de rechter te laten vaststellen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”