Loonsvoorstel per telefoon

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

Loonsvoorstel per telefoon

#1 , 30 mei 2016 11:27

Beste mensen,

Ik zit met volgende vraag.
Tijdens mij sollicitatieproces ben ik 2x op gesprek geweest in bedrijf X.
Vorige week een loonvoorstel vernomen per telefoon wat ik wel aan de lage kant vond.
De persoon die me belde vroeg of ik hiermee kon leven. Ik antwoorde dat het een stuk lager was maar dat het ok was.
Was een beetje snel geweest, had moeten zeggen dat ik er nog wou over nadenken.
Nu heb ik het een week laten doordringen en is het echt wel veel te laag.
Ik zou contract tekenen tijdens mijn eerste werkdag (moet nog komen).
Nu is mijn vraag of men mij iets kan doen als ik er toch niet wil op in gaan.

Ik heb dus enkel een mail gekregen maar niets getekend.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 mei 2016 11:44

als men kan bewijzen dat je "ok" gezegd hebt, heb je een overeenkomst en moet je dus een opzeg geven indien je het niet wil.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#3 , 30 mei 2016 13:51

Ik begrijp uw standpunt maar als ik bvb had begrepen aan de telefoon 3800 bruto en er ligt een contract van 1500 bruto dan moet ik dit nemen omdat er een overeenkomst is?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 30 mei 2016 13:53

Niet gaan zeveren hé.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2016 14:02

Ik begrijp uw standpunt maar als ik bvb had begrepen aan de telefoon 3800 bruto en er ligt een contract van 1500 bruto dan moet ik dit nemen omdat er een overeenkomst is?
Neen, u hoeft uiteraard niets te ondertekenen indien dit niet overeen komt met eerdere afspraken. Maar als uw werkgever kan bewijzen dat aan de telefoon €1500 bruto geboden werd, en dat je dit aanvaard had, dan is die overeenkomst in principe bindend.

Hou er rekening mee dat uw opzegtermijn 1 week bedraagt, maar dat deze kan ingaan voor uw arbeidscontract ingaat. Stel dus dat men u toch aan dit "telefonische overeenkomst"' wenst te houden, en je op 1 juli zou moeten beginnen, kan je nu je opzeg geven, zodat deze afloopt voor 1 juli, en je niet hoeft te beginnen.

Moest ik van jou zijn, ik zou contact onpnemen en vriendelijk melden dat je toch wat te snel OK gezegd had aan de telefoon, omdat je wat overdonderd was dat je op dat moment moest antwoorden, maar dat je nu beseft dat je veel te weinig info had over andere voorwaarden, om te beslissen. Als over groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques, bonus, bedrijfswagen, etc... niet gesproken is, heb je alles behalve een goed zicht op het totale voorstel, en kon je aan de telefoon onmogelijk een gefundeerde beslissing nemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8837

#6 , 30 mei 2016 16:13

laten we wel wezen, de bellende werkgever moet kunnen bewijzen dat u OK gezegd heeft voor dat salaris. dit is een telefoongesprek en de kans is erg klein dat ze dit gesprek opgenomen hebben. U belt terug en meldt vriendelijk doch beleefd dat u beslist heeft om deze job niet aan te nemen.
Ik denk niet dat de werkgever zal willen doordrukken dat dit een mondelinge dus geldige afspraak is. Doet hij dat wel dan zegt u vriendelijk doch beslist dat hij uw antwoord wellicht wat te arbitrair interpreteerde: U heeft immers inderdaad gezegd dat het loon lager is dan voorzien, maar dat het ok is. Deze OK sloeg op het loon. U heeft dus niet gezegd dat u het contract tekent.
Een slimme werkgever heeft niets aan een werknemer die nog maar moet beginnen in z'n bedrijf en onder z'n persoonlijke barema moet werken. Daar investeert ie niet in. Gewoon even uitleggen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”