Ontslagen

KellyvdS
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Ontslagen

#1 , 23 mei 2016 14:27

Hallo,

Afgelopen donderdag heb ik te horen gekregen dat mijn werkgever mij wou ontslaan wegens veelvuldige afwezigheden wegens ziekte.
Ik ben in dienst sinds Januari en heb twee maal een contract gekregen van 1 maand en daarna een contract van onbepaalde duur.
Ik ben huishoudhulp.


Reden van ontslag;

'Hierbij melden wij u een einde te maken aan de arbeidsovereenkomst. De reden hiervoor is dat het werk door uw veelvuldige afwezigheden door eigen ziekte of sociaal verlof niet naar behoren kan worden uitgevoerd. Klanten klagen over het tekort aan continuïteit en ook over het mindere werk dat u uitvoert.'



Ik ben afwezig geweest op; 16/2 (sociaal verlof) en van 9/5 tot 13/5 wegens ziekte.
Op die vier maanden is er een klant ontevreden geweest, klant gaf ook aan dat ze zelf ook weet dat ze veeleisend is, toch had ze liever een andere poetshulp die aan haar veeleisendheid kon voldoen.
Nog een 'klagende' klant dat ik niet voldoende aanwezig was. Ik ben daar twee maal niet aanwezig geweest op vier maanden tijd waarvan 1 dag ziekte en 1 dag verlof. Deze klant heeft meermaals zelf afgebeld dat ik niet moest komen die dag, dit elke keer op de laatste moment waardoor mijn werkgever geen vervangingsklant had voor mij en ik dus onbetaald thuis kon blijven.


'Wij, ikzelf en mevrouw x, hebben u hierover al meerdere keren aangesproken, zonder resultaat. Tijdens het laatste gesprek stuurde u zelfs er op aan graag een ontslagbrief te ontvangen. Dit in combinatie met het vorige is voor ons niet aanvaardbaar.'


'Meerdere keren aangesproken zonder resultaat' Lees; bij het ziek melden op 9/5 heb ik een aantal uren later telefoon gekregen met de melding dat als ik op dinsdag niet zou gaan werken, ik mijn ontslag kreeg.
Tijdens het laatste gesprek; dit was dus vorige week donderdag, ik ben toen op vraag van de werkgever op gesprek geweest, daar is er mij verteld dat ze mijn contract gingen beëindigen wegens te veel afwezig door ziekte, ik mocht kiezen om dit in onderling overleg te doen of anders zouden ze op vrijdag mijn ontslagbrief opsturen. Ik heb gezegd dat 'k eerst naar de vakbond zou bellen, dat ik niets wou tekenen op dat moment. Ik heb dit ook gedaan en heb daarna mijn werkgever opgebeld om te melden dat ze de brief mochten opsturen, dat ik niet akkoord was met ontslag in onderling overleg.

'De opzeg gaat in op maandag 30 Mei en zal eindigen op 26 Juni 2016'
'Vanaf dinsdag 24/5/2016 bent u vrijgesteld van prestaties en kan er bijgevolg geen wettelijke opschorting van prestaties meer van toepassing zijn zoals ziekte e.a. redenen.'


Voor mij is dit een onterecht ontslag. Ik heb heel hard mijn best gedaan om klanten tevreden te houden, mijn werkgever tevreden te houden maar blijkbaar kan dat alleen maar als je NOOIT afwezig bent.
Kan ik iets beginnen tegen dit ontslag of is het een verloren zaak?


Alvast bedankt,
Kelly.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2016 15:12

Uw ziekteverzuim op zich kan niet als reden voor ontslag gebruikt worden, maar de gevolgen ervan, namelijk ontevreden klanten, problemen met organisatie van het werk, etc... zijn wel redenen voor ontslag. Als u echter enkel die paar dagen die u aangeeft aanwezig was (éénmaal sociaal verlof, éénmaal ziekte), denk ik niet dat dit zwaar genoeg kan wegen om daar uw ontslag voor te geven.

Over de "kwaliteit" van uw werk, kunnen we ons natuurlijk moeilijk uitspreken. Als dit echt ondermaats is, kan dit wel een reden voor ontslag zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”