GSM overkopen na ontslag

eylis
Berichten: 8842

Re: GSM overkopen na ontslag

#16 , 23 mei 2016 11:25

hier een argument om met de werkgever te onderhandelen over de overnameprijs van de GSM. Als U die niet koopt, moet de werkgever die toch maar vertikaal klasseren, want geen enkele andere werknemer zal die GSMopnieuw gebruiken, laat staan er voor betalen ". dus probeerer een minnelijke prijs voor te onderhandelen zodat ze er nog iets op recupereren ipv kosten om m' te laten recycleren....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 mei 2016 12:04

Nee, die persoonlijke bijdrage is hij 'kwijt' omdat dit een vrijwillige extra kost van de werknemer was. Art 20 is hier ook niet van toepassing
vrijwillig, er is een goedkeuring voor door de werkgever

als u mij een budget geeft van 500€ om in de winkel appellen te kopen
en ik koop voor 600€ appellen
via welke wettelijke basis heb jij dan het recht om al de appellen op te eisen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 23 mei 2016 12:16

Nee, die persoonlijke bijdrage is hij 'kwijt' omdat dit een vrijwillige extra kost van de werknemer was. Art 20 is hier ook niet van toepassing
vrijwillig, er is een goedkeuring voor door de werkgever

als u mij een budget geeft van 500€ om in de winkel appellen te kopen
en ik koop voor 600€ appellen
via welke wettelijke basis heb jij dan het recht om al de appellen op te eisen?
Je vergelijkt appelen (letterlijk) met peren (figuurlijk)!
Er wordt helemaal niets opgeeist door de werkgever.
De extra uitgave van 100 EUR was een persoonlijke keuze van TS.
Een keuze die hij MOCHT doen, maar niet MOEST doen.
Dus geen verplichting opgelegd door de werkgever.
Op welke grond zou de werkgever die 100 EUR moeten terugbetalen?
Ik zie er geen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 23 mei 2016 12:27

Nee, die persoonlijke bijdrage is hij 'kwijt' omdat dit een vrijwillige extra kost van de werknemer was. Art 20 is hier ook niet van toepassing
vrijwillig, er is een goedkeuring voor door de werkgever
maar het is een vrijwillige bijdrage. De werkgever moest dit niet toelaten, hé. Hij kon bovendien overeenkomen met de werknemer dat een hoger of lager bedrag moest betaald worden dan die 100 euro. Bvb omdat het instellen van die betere gsm door de ICT-dienst meer tijd kost etc.
als u mij een budget geeft van 500€ om in de winkel appellen te kopen
en ik koop voor 600€ appellen
via welke wettelijke basis heb jij dan het recht om al de appellen op te eisen?
De werkgever koopt voor 600 euro, enkel omdat de werknemer dat vraagt. Als de werknemer per se een bepaald soort appelen wil, dan betaalt de werknemer daar dan de meerprijs voor. De werknemer is op geen enkel moment eigenaar geworden van dat toestel.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 23 mei 2016 12:38

Een goede werkgever koopt je een gsm, is hij niet goed genoeg volgens u dit is u probleem, en niet dat van de werkgever, bij sommigen is er ook altijd boel als men ontslag geeft voor de auto waar ze elke maar meer heeft moeten betalen dan men normaal had gedaan.
Mijn ene zoon is ook vertegenwoordiger en die heeft niks te kiezen gehad, dit is je laptop, gsm en wagen punt !

De werkgevers zoeken soms zelf om miserie door dit toe te laten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 mei 2016 12:59

waarom zouden de regels van het burgerlijk wetboek inzake (vrijwillige) mede eigenaar niet van toepassing zijn?
werknemer heeft een deel van de prijs betaald met instemming van de werkgever waarom zou de werknemer dan geen mede eigenaar zijn?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#22 , 23 mei 2016 13:05

Omdat werkgever en werknemer iets anders zijn overeengekomen:

"Er staat enkel vermeld dat bij ontslag de GSM terug ingediend moet worden, tenzij men wenst over te kopen en de werkgever hiermee akkoord is. Verder niets vermeld."
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#23 , 23 mei 2016 13:06

waarom zouden de regels van het burgerlijk wetboek inzake (vrijwillige) mede eigenaar niet van toepassing zijn?

Omdat werkgever en werknemer iets anders zijn overeengekomen:

"Er staat enkel vermeld dat bij ontslag de GSM terug ingediend moet worden, tenzij men wenst over te kopen en de werkgever hiermee akkoord is. Verder niets vermeld."
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#24 , 23 mei 2016 13:45

waarom zouden de regels van het burgerlijk wetboek inzake (vrijwillige) mede eigenaar niet van toepassing zijn?

Omdat werkgever en werknemer iets anders zijn overeengekomen:

"Er staat enkel vermeld dat bij ontslag de GSM terug ingediend moet worden, tenzij men wenst over te kopen en de werkgever hiermee akkoord is. Verder niets vermeld."
bij mijn weten is er heel wat rechtspraak waarbij overeenkomsten die de werknemer benadelen als nietig worden beschouwd.

en in dit geval is het dan een overeenkomst waarbij de rechten uit het burgerlijk wetboek in mindering worden gebracht

de werkgever heeft niet alleen gekocht ze hebben samen iets gekocht en dan is de werknemer mijne inziens mede eigenaar
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#25 , 23 mei 2016 14:53

En op wiens naam staat de factuur denk je?

De persoon of de zaak op wiens factuur spreekt is 100% eigenaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

advo-immo
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#26 , 23 mei 2016 14:59

Inderdaad Lowie. Ik geef het op.
Dit forum is onmogelijk geworden.
De beste raad die men kan geven wordt steeds opnieuw in twijfel getrokken.
Resultaat: vragenstellers die hier met hun probleem komen voor wat uitleg moeten uiteindelijk afdruipen met 10 x meer onzekerheden.
PLEZIER OP KOP

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 23 mei 2016 15:10

Maar om halve waarheden te vertellen, en daar zijn de advocaten meester in, daar heeft men ook niks aan, het is daarom ook zo dat een advocaat meestal maar 50% waarborg geeft om de zaak te winnen of te verliezen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#28 , 25 mei 2016 16:20

Een goede werkgever koopt je een gsm, is hij niet goed genoeg volgens u dit is u probleem, en niet dat van de werkgever, bij sommigen is er ook altijd boel als men ontslag geeft voor de auto waar ze elke maar meer heeft moeten betalen dan men normaal had gedaan.
Mijn ene zoon is ook vertegenwoordiger en die heeft niks te kiezen gehad, dit is je laptop, gsm en wagen punt !

De werkgevers zoeken soms zelf om miserie door dit toe te laten .
Als mijn werkgever mij niet had toegelaten een duurdere gsm te kiezen, was dat geen probleem voor mij.
a) ze laten het wel toe (inderdaad: om discussie vragen)
b) in de policy vermelden ze niets dat het persoonlijk aandeel altijd kwijt is (op mijn vraag hebben ze dat zomaar eens beslist)
c) ze maken geen onderscheid tussen overkopen of teruggeven: als ik wil overkopen, waarom zou ik de 100 euro die ik al heb betaald, dan nog eens moeten betalen? (volgens hen: 100 euro kwijt door gebruik waardoor waarde zakt, maar dat is toch probleem koper want hij neemt risico oudere gsm over te kopen zonder garantie)
d) de policy vermeldt: "De afschrijfperiode voor het toestel is standaard 3 jaar. Het toestel kan pas na het verstrijken van deze periode worden vervangen door een nieuw exemplaar." => bij hun prijsberekening rekenen zij aan alsof afschrijfperiode 5 jaar is, terwijl ze op 3 jaar afschrijven...

Ik wil gerust een redelijke prijs betalen, maar wil mijn persoonlijk aandeel niet nogmaals betalen. Ik begrijp de rationale erachter niet: een deel heb ik al betaald (100 euro), een deel is afgeschreven en de rest wil ik betalen. Zij willen dat ik de GSM quasi nog eens volledig betaal en mijn persoonlijk aandeel houden ze is = winst. Dat vind ik absurd.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#29 , 25 mei 2016 19:45

[quote="divus2001Als mijn werkgever mij niet had toegelaten een duurdere gsm te kiezen,.[/quote]

Dat was uw eigen keuze.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#30 , 26 mei 2016 11:32

[quote="divus2001Als mijn werkgever mij niet had toegelaten een duurdere gsm te kiezen,.
Dat was uw eigen keuze.[/quote]

dat was zijn aanbod dat door de werkgever is aanvaard

maar zelfs dat die overeenkomst kan bewezen worden, kan je inderdaad een bedrijf niet verbieden winst te maken op zijn aandeel in het toestel onverschillig hoe zij hun prijs bepalen, dat zal te nemen of te laten zijn; daar ben ik het mee eens

maar wat betreft zijn aandeel kwijt is, bij het inleveren van het toestel.
heb die vraag doorgespeeld aan de arbeidsinspectie, ben benieuwd wat hun antwoord is
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”