GSM overkopen na ontslag

Schuppenzot
Berichten: 99

Re: GSM overkopen na ontslag

#31 , 26 mei 2016 11:37

Hoe heb je eigenlijk die €100 betaald? In mijn persoonlijk geval heeft de werkgever mij een soort kortingbon gegeven dat ik gedeeltelijk of volledig kon spenderen en de keuze had om een duurder model met persoonlijke opleg te kiezen.

Zij hebben dus boekhoudkundig enkel de kortingsbon opgenomen en enkel die dient verrekend te worden bij overname.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#32 , 26 mei 2016 12:52

maar wat betreft zijn aandeel kwijt is, bij het inleveren van het toestel.
heb die vraag doorgespeeld aan de arbeidsinspectie, ben benieuwd wat hun antwoord is
het antwoord dat ik gekregen heb

Geachte,



De geschetste situatie blijft onduidelijk zonder de van toepassing zijnde documenten (oa policy, communicatie tss werknemer en werkgever).



Volgens de overgemaakte info heeft betrokken werknemer een budget voor GSM ontvangen van €500. Voor dit bedrag dient betrokken werknemer een GSM aan te kopen en 3 jaar te gebruiken. Bij ontslag wordt de GSM terug ingeleverd.



Indien betrokken werknemer op eigen initiatief een duurdere GSM heeft gekocht. Betrokken werknemer hierover geen afspraken heeft gemaakt met de werkgever over een eventuele overname bij ontslag. Kan enkel geconcludeerd worden dat bij een eventuele uitdiensttreding binnen de 3 jaar betrokken werknemer een GSM dient binnen te leveren met een waarde van minstens €500 op het moment van aankoop.



Met vriendelijke groeten,
-----------------------------------------------------------------------------------------

volgens dit antwoord zou je een ander tweedehands toestel kunnen inleveren dat 17maanden geleden een winkelprijs had van minstens 500€ om zo je aandeel van 100€ te kunnen vrijwaren.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#33 , 26 mei 2016 14:55

Hoe heb je eigenlijk die €100 betaald? In mijn persoonlijk geval heeft de werkgever mij een soort kortingbon gegeven dat ik gedeeltelijk of volledig kon spenderen en de keuze had om een duurder model met persoonlijke opleg te kiezen.

Zij hebben dus boekhoudkundig enkel de kortingsbon opgenomen en enkel die dient verrekend te worden bij overname.
Is van loon afgetrokken geweest de volgende maand.

Reclame

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#34 , 26 mei 2016 15:00

maar wat betreft zijn aandeel kwijt is, bij het inleveren van het toestel.
heb die vraag doorgespeeld aan de arbeidsinspectie, ben benieuwd wat hun antwoord is
volgens dit antwoord zou je een ander tweedehands toestel kunnen inleveren dat 17maanden geleden een winkelprijs had van minstens 500€ om zo je aandeel van 100€ te kunnen vrijwaren.
Ja, wordt complex zo :)
Jammer dat er toen geen afspraken zijn gemaakt (er bestaan dus gewoonweg geen afspraken hierover), dat weet ik dan weer voor de volgende keer. Het was toen voorgesteld als zijnde een soort bonus zoals b.v. een eindejaarspremie, een extraatje dat je om de 3 jaar krijgt en in die gedachte heb ik toen 100 euro extra betaald (in de veronderstelling dat het mijn gsm werd). Ik heb immers totaal geen GSM nodig in werkcontext.
Het is hier dus louter een kwestie van (ontbrekende) goodwill en de wil om iets pragmatisch op te lossen (zij gaan mijn toestel zeker en vast niet meer gebruiken, gaat dus gewoon in de kast stof vergaren). Enfin ja, so be it...

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#35 , 27 mei 2016 12:42

wat mij hierin stoort dat werkgevers hiermee de mogelijkheid hebben bedragen van het loon af te trekken van werknemers voor toestellen die volledige eigendom zijn van het bedrijf.

in art 23 loonbeschermingswet staat alvast die mogelijkheid niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#36 , 27 mei 2016 13:12

Wat wordt er van het loon afgetrokken?
Toch niets?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#37 , 27 mei 2016 13:59

Wat wordt er van het loon afgetrokken?
Toch niets?
die 100€ is toch afgehouden van het loon
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#38 , 27 mei 2016 14:06

wat mij hierin stoort dat werkgevers hiermee de mogelijkheid hebben bedragen van het loon af te trekken van werknemers voor toestellen die volledige eigendom zijn van het bedrijf.

in art 23 loonbeschermingswet staat alvast die mogelijkheid niet
Er wordt geen loon afgehouden. Er wordt een bedrag betaald door de werknemer. Net zoals bij opties die de werknemer betaalt op een bedrijfswagen, perfect wettelijk.

divus2001
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#39 , 28 mei 2016 15:02

Wat wordt er van het loon afgetrokken?
Toch niets?
ik betaalde ook nog 6 euro per maand via mijn loonfiche... "privé-gebruik GSM"...
lang leve maaltijdcheques!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”