opzegtermijn bij zelfstandige in kinderdagverblijf

sospe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzegtermijn bij zelfstandige in kinderdagverblijf

#1 , 19 mei 2016 23:24

Ik werk sinds okt 2015 als 'zelfstandige' in een kinderdagverblijf (wat een grote fout bleek te zijn).
Ik werk er nu 3 dagen in de week en daarnaast 2 dagen als grafisch vormgever op zelfstandige basis.
Ik wil stoppen als zelfstandige en in bij beroep gaan.
Ik heb een nieuwe jobaanbieding en start er komende dinsdag op mijn vrije dagen in de creche.
Vanaf 13 juni zou ik 4/5 moeten starten bij nieuwe werkgever, anders gaat dit niet door.

Wat kan ik doen?
Als ik echt een schijnzelfstandige ben en ik verwittig ze dat ik vanaf 13 juni niet meer kom.
Kunnen ze me een proces aan doen omdat ik mijn verantwoordelijkheden niet na kom.
Dwz als ze bv 20 kinderen op een dag hebben en ze hebben maar 2 begeleiders ipv 3, dan zijn ze in gebreke.
Maar een zelfstandige werkt niet onder contract.
Hoe kan ik zeker weten dat ik geen schijnzelfstandige ben?
Kan dit contract te niet worden gedaan omdat zij niet in regel zijn?
Wat met uiteindelijk dreigen dat je voedsel inspectie of kind en gezin er bij zal halen?



In mijn contract 'als zelfstandige' staat:

De overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Te beginnen met een proefperiode van 3 maand.
Zij kan door de zelfstandige dienstverlener op ieder ogenblik worden opgezegd mits een opzeggingstermijn van 2 maand.

KInderopvang X kan deze overeenkomst op ieder ogenblik opzeggen mits een opzeggingstermijn van 1 maand, te vermeerderen met één maand per afgelopen jaar vanaf de inwerkingtreding van deze overeenkomst.

Deze opzegging geschiedt bij een per post aangetekende brief die verstuurd moet worden ten laatste zeven dagen voor het verstrijken van iedere kalendermaand. De opzeggingstermijn gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de datum van de verzending van deze aangetekende brief.

De partijen kunnen zonder opzegtermijn de overeenkomst verbreken wanneer één van de partijen ernstig tekort komt aan haar verplichtingen. Deze ernstige tekortkomingen moeten meegedeeld worden met een aangetekend schrijven.

In dat geval is er geen vergoeding verschuldigd door de partij die de beëindiging vaststelt, och wel een vergoeding door de partij die schuldig is aan de zware fout, meerbepaal een vergoeding die overeenstemt met de duur van de normaal gezien verplichte opzeggingstermijn en dit onverminderd het recht om een hogere schadevergoeding te eisen indien van deze schade bewezen wordt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2016 07:46

Je mag dit werk verlaten je bent zelfstandige doet wat je wil, maar vergeet AUB niet de sociale inspectie te verwittigen, u kan er enkel beter bij varen een grote herziening van je loon + dat die maande die je daar werkte ook ingeschreven zal zijn en je daar nog verlofgeld zal ontvangen !
Het word grote tijd dat men die kinderopvang eens grondig uitmest!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 mei 2016 08:54

Om te kunnen oordelen of het over een schijnzelfstandigheid gaat, zal men moeten weten wat je verantwoordelijkheden waren, wat je zelf kon beslissen, hoe het met de inkomsten zat, ...

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mei 2016 11:07

Je mag dit werk verlaten je bent zelfstandige doet wat je wil, maar vergeet AUB niet de sociale inspectie te verwittigen, u kan er enkel beter bij varen een grote herziening van je loon + dat die maande die je daar werkte ook ingeschreven zal zijn en je daar nog verlofgeld zal ontvangen !
spreek je uw eigen nu ni een beetje tegen

je zegt geen zelfstandige en eist herziening loon en ga je tegelijkertijd wat betreft ontslag wel een zelfstandige aanvoeren
is dat niet om problemen vragen? je bent zelfstandige of niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2016 11:18

TS was verplicht om zelfstandige te worden, en is hoogst waarschijnlijk nog een jonge dame, in de kinderopvang is erg gesteld, men werft enkel mensen aan die zelfstandig willen zijn, en dit kan niet, men is werknemer als je niks in de pap te brokken heeft met de zaak, ofwel richt je een CV op en is iedereen evenwaardig, maar het contract van TS is duidelijk dat ze onder gezag werkt en een afgesproken loon krijgt, en dan nog hoogst waarschijnlijk een loon waar ze met moeite haar kosten eigen aan zelfstandig zijn kan betalen !

Ik zie ze dan nog liever werken via interim, heb jaren met interim gewerkt, met werknemers die niks anders wou of interimwerk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mei 2016 12:34

TS was verplicht om zelfstandige te worden, en is hoogst waarschijnlijk nog een jonge dame, in de kinderopvang is erg gesteld, men werft enkel mensen aan die zelfstandig willen zijn, en dit kan niet, men is werknemer als je niks in de pap te brokken heeft met de zaak, ofwel richt je een CV op en is iedereen evenwaardig, maar het contract van TS is duidelijk dat ze onder gezag werkt en een afgesproken loon krijgt, en dan nog hoogst waarschijnlijk een loon waar ze met moeite haar kosten eigen aan zelfstandig zijn kan betalen !

Ik zie ze dan nog liever werken via interim, heb jaren met interim gewerkt, met werknemers die niks anders wou of interimwerk.
→ → → Je mag dit werk verlaten je bent zelfstandige doet wat je wil
hier brand de lamp ;
je adviseert dat ze zomaar het werk mag verlaten omdat ze zelfstandig is en tegelijkertijd adviseer je een herziening van het loon te doen omdat ze geen zelfstandige zou zijn, daarmee zet u de tegenpartij minstens in een zetel wat betreft een tegenvordering voor een verbrekingsvergoeding.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 mei 2016 14:48

Op het ogenblik dat ze het werk verlaat is ze zogezegd zelfstandige, als men dan naar de sociale inspectie trek zal de sociale inspectie voor al de dagen dat ze daar als zelfstandige gewerkt heeft, rsz rekenen aan de werkgever en dit zal te goede komen aan TS.

Er zijn voorbeelden van dit soort in overvloed !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”