Pro rata eindejaarspremie

deepee
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Pro rata eindejaarspremie

#1 , 16 mei 2016 09:54

Beste

Kan iemand mij advies geven bij onderstaande situatie.


Vanaf 29-06-12 ben ik in dienst bij de werkgever (na interim)periode.

Op 6-10-15 geef ik mijn ontslag. In regel moet ik 1,5 maand + 5 weken opzeg doen vanaf 12-10-15.
Concreet betekent dit dat ik in feite pas vanaf 2016 bij mijn nieuwe werkgever aan de slag zou kunnen gaan.
Mijn oude werkgever en ikzelf komen overeen die in te korten tot 1 maand. Dit heeft o.a. te maken met de vele onbezoldigde overuren o.a. wekelijks op zondag.

Medewerker personeelsadministratie bevestigt mij mondeling dat eindejaarspremie pro rata zou worden uitbetaald.

Nu blijkt dat mijn oude werkgever mij geen pro rata eindejaarspremie wil uitbetalen, gezien ik geen volledig jaar gewerkt heb.
VOlgens het PC waaronder het bedrijf valt zou de medewerker wanneer hij ontslag neemt pas na 5 jaar anciënniteit een pro rota eindejaarspremie krijgen.


Vraag kan dit zomaar, gezien mijn oude werkgever met de kortere opzeg akkoord ging.
In principe zou die doorgelopen hebben tot het einde van het jaar.
Nu begin ik te denken dat mijn oude werkgever mij vroeger heeft laten vertrekken om die eindejaarspremie uit te sparen.

Daarnaast heb ik de indruk dat andere medewerkers die wel pro rata hebben gekregen zonder dat ze aan die voorwaarden voldeden.
Mag dit ad hoc beslist worden.

Kan ik hiertegen iets doen?

Groeten

DeePee

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 mei 2016 08:37

dat kan perfect, gezien jij ook akkoord ging met die kortere opzegtermijn.

"De indruk", zal jij moeten bewijzen. En dan ook bewijzen dat dit een continue regel was van de werkgever en niet een toevallige uitzondering. Pas dan zou je ook je recht kunnen claimen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”