Tijdelijk contract

JohnLoppersons
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk contract

#1 , 13 mei 2016 15:03

Ik heb een gelijkaardige vraag als http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=56374 .Echter is mij eea nog niet volledig duidelijk rond de wettelijke bepalingen.

Concreet: mijn vrouw heeft een tijdelijk contract. Dit zal aflopen een aantal weken voor de (uitgerekende) bevallingsdatum.
Alles is correct verlopen (werkgever op tijd ingelicht ed.). Werkgever zegt echter op voorhand dat haar contract niet zal verlengd omwille van de afwezigheid tgv zwangeschap.

Uiteraard begrijp ik de werkgever. Het werk moet wel gedaan worden. Het werk kan uiteindelijk ook door anderen gebeuren mits korte inwerk periode.
Werkgever-technisch is het dus niet vreemd het contract niet te verlengen, over te schakelen op iemand anders en ev. later als mijn vrouw na haar zwangerschap wil terugkomen te kijken of er (al dan niet anders) werk is.

Ongeacht mijn mening of die van de werkgever, is dit wettelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mei 2016 16:35

als de enige reden is dat het contract niet verlengd zal worden omwille van de afwezigheid tgv zwangerschap, dan is dit onwettelijk. Maar: niet omwille van ontslagbescherming, maar omwille van discriminatie.

Bewijslast is dus een héél stuk moeilijker. Ze zal dit echt moeten kunnen opnemen op gsm dat hij dit zegt.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”