overname zaak - nieuwe baas

vanmeiv
Topic Starter
Berichten: 28

overname zaak - nieuwe baas

#1 , 12 mei 2016 16:02

Het restaurant waar ik werk is deze week overgenomen door een nieuwe baas. Dus nieuwe baas, nieuwe wetten - of je er nu blij mee bent of niet :?
Hoe zit dat met de arbeidscontracten? Want de bvba (werkgever) veranderd toch?
Worden die automatisch veranderd of moeten wij zelf een nieuw contract tekenen?
Wat als je zelf niet voor deze nieuwe werkgever wilt werken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2016 16:13

Als de bvba de zelfde blijf veranderd er zeker niks, anders moet je u opzeg krijgen van de oude baas en een nieuw contract tekenen, over de voorwaarden zal je zelf moeten onderhandelen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 12 mei 2016 21:03

en als je weg wilt, moet je opnieuw je opzeg geven, omdat je in dienst blijft van de oude bvba. .

Brengt de nieuwe baas zijn eigen bvba mee, dan word je daar enkel werknemer van als de oude bvba overgenomen wordt

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mei 2016 07:01

Ik vraag me af hoe de RVA reageert op overnamen, mag men vertrekken en in orde blijven voor de RVA??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 mei 2016 08:30

Ik vraag me af hoe de RVA reageert op overnamen, mag men vertrekken en in orde blijven voor de RVA??
in principe niet. Omdat het een vrijwillige werkverlating is.

Er kunnen echter omstandigheden zijn waarvan de RVA meent dat er geen sprake is van een "echte" vrijwillige werkverlating, maar dat de werkverlating te verantwoorden is. Ik heb ooit zo'n extreem geval gehad waarbij de overnemer van een bedrijf plots met zijn ex-vrouw geconfromteerd werd. Die ex-vrouw had spontaan ontslag genomen (onderling akkoord) en de RVA heeft dit goedgekeurd (ze kon dus toch stempelen, was wel na enkele weken terug in het werk).

ik kan echter bedenken dat de RVA zich ook meestal soepel zal opstellen mocht je bvb na een overname plots bij je ex-werkgever terug in dienst treden (kan lastig zijn ivm een vroegere tewerkstelling die in ruzie uiteenliep) of in geval van enkele andere, niet-contractuele, voordelen die de nieuwe werkgever niet meer toestaat indien je alleenstaand bent met enkele kinderen.

Dat is het nut van het verhoor bij de RVA die mogelijk maakt om bepaalde omstandigheden te regelen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”