Wettelijk verlof na ontslag

Lotte90
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Wettelijk verlof na ontslag

#1 , 09 mei 2016 15:17

Hallo,

Ik zit momenteel in mijn opzeg die loopt tem vrijdag 27 mei nadat ik zelf ontslag heb genomen. Ik begin op woensdag 1 juni bij mijn nieuwe werkgever. Nu vroeg ik mij af of ik die 2 dagen kan overbruggen adhv mijn wettelijk verlof (en ik dus geen 2 dagen werkloos ben) of ben ik verplicht om al mijn dagen op te nemen bij mijn nieuwe werkgever?
Meer concreet: Ik heb nog 14 dagen wettelijk verlof. Kan ik bv beslissen om maar 12 dagen op te nemen bij mijn nieuwe werkgever? Of heeft dit gevolgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 mei 2016 15:33

je mag perfect kiezen om je verlof niet volledig op te nemen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 mei 2016 12:12

“Art.145 Jaarlijkse vakantie : Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben. De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.”(6 JUNI 2010. - Sociaal Strafwetboek)

“Art.64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :
1° de vakantie moet worden toegekend binnen de twaalf maanden die op het einde van het vakantiedienstjaar volgen;
2° wanneer het om gezinshoofden gaat, wordt de vakantie bij voorkeur toegekend tijdens de schoolvakantie;
3° een ononderbroken vakantieperiode van een week moet in elk geval worden gewaarborgd;
4° een ononderbroken periode van drie weken en van twee weken vakantie, moet tussen 1 mei en 31 oktober worden gewaarborgd respectievelijk aan de werknemers die geen 18 jaar oud zijn bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar en aan de andere werknemers, behoudens andersluidend verzoek van de betrokkenen;
5° met betrekking tot de vakantieperiode buiten de eerste twee of drie weken, naargelang de werknemers bij het verstrijken van het vakantiedienstjaar ten minste 18 jaar zijn of jonger, dienen de toekenningsmodaliteiten van dien aard te zijn dat de globale aan de produktie bestede tijd maximaal wordt gevrijwaard; indien mogelijk dienen deze vakantiedagen opgenomen te worden tijdens de periodes van afnemende aktiviteit, of naar aanleiding van gewestelijke, plaatselijke of andere feestdagen;
6° onverminderd de bepalingen bedoeld sub 3° en 4° mag de vakantie niet bij halve dagen genomen worden behoudens wat betreft :
a) de halve dagen vakantie die met een halve dag gewone inactiviteit aangevuld worden of met een halve dag aanvullende vakantie;
a/1 de halve dagen aanvullende vakantie die worden aangevuld ofwel met een halve dag gewone inactiviteit, ofwel met een halve dag gewone vakantie;
b) de verdeling in halve dagen van drie dagen van de vierde vakantieweek, op aanvraag van de werknemer. De werkgever mag zich echter tegen deze verdeling verzetten, indien dit van aard is om het werk in de onderneming te storen).”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers.

‘mijn opzeg die loopt tem vrijdag 27 mei nadat ik zelf ontslag heb genomen.’

Na 27 mei 2016 bent u niet meer de werknemer van het werk dat u opzegde en kan u er dus evenmin nog vakantie nemen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mei 2016 01:03


‘mijn opzeg die loopt tem vrijdag 27 mei nadat ik zelf ontslag heb genomen.’

Na 27 mei 2016 bent u niet meer de werknemer van het werk dat u opzegde en kan u er dus evenmin nog vakantie nemen.
wat belet je om die maandag 30 en dinsdag 31 mei jaarlijks verlof te nemen op het moment dat je niet verbonden bent door een arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”